lørdag 8. juni 2013

Trane-tikken i Lierne

Lenge siden siste blogg. Ny jobb (50 %) i Tysvær kommune fra 1. mars har generert mindre reisevirksomhet. Dessuten har det blitt mer og mer bruk av videofunksjonene på 1D X-en. Uansett er jeg nå på en tre ukers turne til Helgelandskysten. Underveis bestemte jeg meg for en avstikker til "bjørnekommunen" Lierne, "halvt" inne i Sverige i Nord-Trøndelag. Hadde tre overnattinger, men så ingen bjørn og relativt lite fugl.  Likevel var det ingen tvil at område har store muligheter for naturfotografer året rundt. Jeg brukte utrolig nok fiskestanga flere ganger og var svært så fornøyd når jeg dro opp en aure på to-tre hundre gram. Rett i steikepanna med Tine Smør. Kvasihimmelsk :)


Det mest morsomme i Lierne var tranen som furasjerte 20-30 meter fra veien. Jeg tok bilder fra bilen og trodde vel fuglen ville lette da jeg seig gradvis innpå. Istede gikk den bak noen busker og kom ut på et annet jorde. Da jeg kjøre dit, snudde den og labbet tilbake til førstejordet. Slik holdt vi på et par minutter, fram og tilbake. Nesten som "tikken" som ungene sier i Haugesund eller "sisten" på Østlandet. Morsomt for meg, sikkert plagsomt for tranen.



2 kommentarer:

  1. Fin turskildring fra et flott område. Det første stemningsbildet var skikkelig bra. Tre ukers turné til Helgelandskysten ja? Du skal ikke tilfeldigvis innom Velfjorden og Hommelstø traktene? Min far kommer fra derfra, og jeg har tilbrakt mang en sommer i Velfjordens fantastiske natur. Kun en måned til jeg legger ferien nordover igjen, ser frem til det!

    Knut Børge

    SvarSlett
  2. Flott innlegg og endelig med ørret! :)

    SvarSlett