tirsdag 12. februar 2013

Sjøhus - i siste liten

Forleden dro jeg til nordligste Bømlo på fuglekikking. Brandasund er særdeles vakker selv på en iskald dag. Likevel ikke kaldere enn at to fluer hadde en luftig treningsøkt i februarsola. Ellers var det et par ti-talls fuglearter å se, bl.a. den sjarmerende toppmeisen. I nærheten av Skinnhueneset var hele 410 kvinender samlet. Bilde nedenfor ble kun tatt for å telle endene på Mac-en.  
Det var 70 ind. utenom disse 340 kvinendene nær Skinnhueneset

Planen var å avslutte dagen på Meling og Hiskjo, men så la jeg turen innom Øklandsvåg. Håpet var å finne en polarmåke eller noe bedre i bukta. At det er mulig med sjeldne måker på Bømlo er bevist. For knapt ti år siden fikk jeg gleden av å studere ei ismåke nær Langevåg. Dessverre var det minimalt med måker i Øklandsvågen. Like før jeg forlot området oppdaget jeg noen små fargerike sjøhus trengt inn i et hjørne. Et lite steinkast unna var et stort oppdrettslaksanlegg og i bakgrunnen freste ei motorsag. En time etter fikk jeg bekreftet min mistanke. Disse fotografisk vakre sjøhusene hadde kort tid igjen i følge noen sildefiskere. Oppdrettsanlegget skulle utvide. Så jeg slet med meg stativ, diverse objektiv og et par kamerahus og fikk tatt en god del bilder og videosnutter. 



De nevnte sildefiskerne rensket nota og jeg måtte bare video-dokumentere deres arbeid og ta et kort intervju med skipperen. Da var sjøhusene glimrende å ha som klipp.


2 kommentarer:

  1. Flott kvinand-antall :-) og god snutt i SeByen.

    SvarSlett
  2. Du skulle gitt meg ein lyd, så sku eg vist deg noen gode plasser på Bømlo, siden eg kjeme der ifra :-)

    SvarSlett