onsdag 27. juni 2012

Vestmanna Islands

Short English summary at the end.
Jeg husker (så vidt) vulkanutbruddet på Vestmannaeyar, Island i 1973. Faktisk har jeg flere avisutklipp limt i kladdebok som beskriver dramatikken.
Hovedøya Heimaey og de 13 småøyene rundt er bare en 35 minutters fergetur fra fastlandet. Så da jeg nærmet meg sydligste Island, var jeg rask med å bestille fergebillett. Jeg ble drøyt to døgn og fikk se et fantastisk landskap og mengder med sjøfugler. Sammen med 20-30 andre turister fikk jeg en flott båttur rundt Heimaey ene dagen. En spekkhoggerflogg og fargerike huler huskes utvilsomt best.
I januar 1973 ble de aller fleste evakuert til fastlandet over natten. Mer enn 400 hus ble offer for lavaen. Flere familier returnerte aldri. Da vulkanen roet seg etter noen måneder, var arealet av Heimaey nesten øket med tjue prosent.
I dag virket byen med mer en 4000 innbyggere veldig livskraftig. Mest grunnet solid fiskeindustri.
 The Eldfell crater very close to town.  
Many houses are buried in the area between the crater and the town
A house almost survived the eruption
The logo of the Puffin Pub. Lava in the background
 A ladybird in the lava area
 A male snow bunting singing from a lava stone
In some area the new land is very colorful
  A killer whale 
Colorful sea cave I
Colorful sea cave II
 Some of the islets just before sunset
The Eldfell crater just before sunset
I stayed three nights on Heimaey, Vestmanna Islands during my Iceland-trip. The nature was amazing and there were big numbers of sea birds. Some scenes of the vulcano eruption in 1973 were awesome. The crater was really close to town. When the eruption stopped, Heimaey was near to 20 % bigger.

3 kommentarer:

  1. Spennende bilder! vært på island, men var aldri ute på øya, ser jeg gikk glipp av noe!

    SvarSlett
  2. Fine bilder av en vakker natur, gøy å se.

    Ottar

    SvarSlett
  3. Takk for kommentarer :) Absolutt flott øy, men det var nok 1973-utbruddet som gjorde mest inntrykk.

    SvarSlett