onsdag 13. juni 2012

Kulusuk, Greenland


Short English summary at the end
Tipper alle naturfotografer ønsker å besøke Grønland, jeg har i alle fall tenkt på det i årevis. Imidlertid er det liksom litt tungvindt og fordyrende at man må reise via Danmark. Eller må man det?
Grønland ligger bare et steinkast vest for Island og Air Iceland flyr Fokker 50 til flere destinasjoner. Så når jeg først var i Reykjavik, var Kulusuk på sørøstre Grønland bare 100 minutter unna. Tre dagers tur ble bestilt allerede i vinter. Skulle selvfølgelig vært her lengre, men Island har hovedprioritet på denne turen. Så får Grønland komme "sterkere" senere. 
-Du er den første turist med sykkel. En av de flyplassansatte var visst litt imponert. Det jeg ikke tenkte på var at snøsmeltingen hadde gjort grusveien i og rundt landsbyen Kulusuk nesten uframkommelige. Uansett har jeg syklet flere km på Grønland. Tre dager i Kulusuk føltes veldig lenge da jeg hadde vært der et lite døgn. Noen titalls hus i en innefrosset fjord har sine begrensninger. Landskapsbilder og filmsnutter i vakkert lys var for lengst eksponert. Jeg syklet opp til flyplassen og fikk kjøpte helikopter-sete til nabobyen Tasiilaq. Hotellrom var intet problem.





The helicopter to Tasiilaq

I guess most wildlife photographers wish to visit Greenland. This huge island is only a 100 minutes flight from Reykjavik, Iceland. In summer time Air Iceland has a daily flight to the tiny village Kulusuk on the southeastern Greenland. When I booked my three weeks trip to Iceland, I also booked three nights in Kulusuk. But I realized after one night that Kulusuk was too small. I had already got my photos and some movie clips. I booked a helicopter flight to Tasiilaq. Just ten minutes away.

2 kommentarer:

  1. Flott natur, hus, helikopter - og bildekvalitet bildekvalitet :-)

    SvarSlett
  2. Flotte bilder fra et spennende sted man ikke ser så mange bilder fra! Fargerike hus de har ;)

    SvarSlett