tirsdag 5. juni 2012

Dettifoss waterfall

Short English summary at the end.

På min første tur til Island i 2002 "sleit" jeg campingbilen inn til Dettifoss. 28 km. på vemmelig humpete vei. Jeg ble heller ikke veldig imponert av fossen heller, vi har tross alt noen fine i Norge også. Så var det de samme antall km. i retur og jeg var nesten sur. Jeg sa til meg selv at jeg aldri skal til Dettifoss mer. To år senere var det ikke aktuelt å ta en avstikker til den 45 meter høye fossen som blir betegnet som Europas "Niagara". Dettifoss tømmer i snitt 193 m3 vatn pr. sek. og har sin opprinnelse fra Vatnajøkul-isbreen. Elven soper med seg mye sand underveis og derfor er fossen alltid noe gulaktig. Jeg gikk innom turistinformasjonen ved Myvatn for noen dager siden og spurte om veien til Dettifoss var like dårlig. Et par minutter senere var jeg underveis. Jeg ble nemlig fortalt at en ny bred asfaltert vei var ferdigstilt for to år siden, på vestsiden av fossen. Femti minutt senere parkerte jeg bilen og gikk stien ned. Solskinn bakfra genererte fantastisk fin regnbue.





English summary:
On my first trip to Iceland in 2002, I was not very satysfied by seeing the big waterfall Dettifoss. The road condition was too bad to get the right feeling. Two years ago a new surfaced road was finished, now on the western side of the waterfall. Dettifoss produce 193 m3/ sec water and is consider to the biggest in Europe. Some days ago I took a "break" from the lake Myvatn and visit Dettifoss. Low sun behind me produced a nice rainbow.

2 kommentarer:

  1. Flotte bilder av en vakker natur.

    Ottar

    SvarSlett
  2. Dettifoss er virkelig vakker på rett tidspunkt ;)

    SvarSlett