fredag 13. april 2012

-Tar en spansk en, i Portugal


De siste fire årene har jeg tatt aprilturer til Spania, tre ganger i Extremadura og en gang i Andalucia.
I år valgte jeg kombinasjonen fastlands-Portugal og Azorene. Førstnevnte for å kjenne på Spaniafølelsen (smaken av fugl). Azorene kan aldri hoste opp mengder av fugl. Her er det storst sett spenningen om hvilke amerikanske fugler som dukker opp.
Enghauk hann
Så de siste dagene har jeg holdt meg ca 20 mil sørøst for Lisboa i et landskap som minner svært så mye om Extremadura i Spania. Relativt flate og endeløse stepper. Jeg har frekventert i området Alentejo og har hatt svært så produktive dager både arts- og fotomessig. Stort sett er de samme artene som i Extremadura loggført, men med mindre rovfugl. Likevel føler jeg område her har sine fordeler bl.a. med mer tilgjengelighet. 
Svartvingeglente 

Blåråke

Bieter

Kuhegre

Blåskjære

Rødhodevarsler

Munkegribb

Gåsegribb (t.v.) og munkegribb

Historisk vindmølle i byen Castro Verde


3 kommentarer:

  1. Kjenner det kribler i reiselysten ja ;-)
    Likte det første bildet. Flotte farger i Blåråke og Bieterbildet.

    SvarSlett
    Svar
    1. For å si det sånn. Den lysten kribler det (også) alltid i ;)

      Slett
  2. El fantastico! Landskapsbildet ditt var knall; i fargenyanser og i berg-og-dalbane topografi :-)

    SvarSlett