torsdag 19. april 2012

Star with stripes

An English summary at the end.
I februar 2011 var jeg noen dager på Santa Maria, Azorene. Linerle, steinskvett, sanglerker, heilo og sju rødvingetrost var gode observasjoner for øygruppen. Imidlertid var det tobelteloen som fikk mest oppmerksomhet. Et par av den nordamerikanske vaderen hekket på Santa Maria i 2010, en sensasjon i europeisk fuglesammenheng. I fjor var jeg heldig og fikk bilder da paret copulerte like utenfor flyplassområdet (se evt. bloggen "The American Dream" fra feb. 2011). Publisering i både Birding World og Dutch Birding var hyggelig.
Jeg returnerte nå i midten av april til Santa Maria. Målet var å finne europeiske småfugler som normalt ikke frekventerer øygruppen. Jeg visste det var bingopreget og det stemte. Fugletrekket er som oftes avhengig av været og mye nordavind var sikkert ikke det mest gunstige. Jeg fant ikke en afrikatrekker, men det ble noen godbiter av større fugler, se de neste par bloggene. Denne gangen fikk ikke tobelteloen så mye oppmerksomhet, men jeg brukte noe tid på fluktbilder. Jeg så to fugler, men ingen tegn på hekking.
Den noe mindre slektningen hvitbrystloen, er temmelig vanlig på øya og er kanskje vel så vakker selv uten striper. Arten hekker på to av de ni azoriske øyene, Terceira i tillegg til Santa Maria.

 Tobeltelo / Killdeer

Tobeltelo / Killdeer

 Hvitbrystlo / Kentish Plover

Hvitbrystlo / Kentish Plover

I have some foreign followers and start an English summery at the end of every blog. Of course I apologies for my bad English.
I have ended a four days trip to Santa Maria Island, Azores. The main goal was finding some migrants returning to Europe from Africa. I did not, my be related to winds from northerly direction. But the Azores have a lot to offer.
In 2010 the north-american Killdeer was found breeding at Santa Maria, the first record of Europe. Last year I was lucky to get photos of a mating pair south of the airport. On this trip I saw two individuals, but no sign of breeding.
I also put on two photos of the beautiful Kentish Plover, quite common on the island.

1 kommentar:

  1. Flotte bilder av vakre fugler, gøy å se andre arter.

    Ottar

    SvarSlett