onsdag 4. april 2012

Spekkhoggere

Haugesunds Avis presenterte bilder av spekkhoggere i Vatsfjorden mandag. I går dro jeg innover til Åmsosen i håp om å få se de store delfinene. Jeg merket at troa ikke var spesielt stor, så jeg returnerte til ytre strøk etter et par timer. Senere på kvelden forteller regionsavisa at spekkhoggerne hadde vært i Sandeidfjorden.
Ny dag, nye muligheter. På vei til Sandeid i morges fikk jeg med meg hele fire grønlandsmåker i Ølensosen. Sikkert ny rekord for arten på en lokalitet i Rogaland. Brødmating fungerte på alle måkene unntatt på de hvitvingede. Derfor dro jeg relativt rakst til Sandeid. Jeg sjekket sjøen fra begge sider av fjorden uten å se noe, men plutselig skimtet jeg noe som kunne minne om ei ryggfinne.
Ti minutt senere parkerer jeg bilen ved siden av NRK-Rogaland sin firmabil. Journalist Gisle Jørgensen har telefonisk kontakt med føreren av en liten båt som har nærkontakt med spekkhoggerne 500 meter unna oss. NRK får tilbud om å bli med i båten. Jeg henger meg på. De neste 1,5 timene er som et omvendt mareritt. Selv om sollyset var intenst, blir nok mange bilder lagret.






Se gjerne NRK sitt filmklipp (litt ned i reportasjen)

8 kommentarer:

  1. Knall, det må være en opplevelse både med og uten kamera, :-)!

    SvarSlett
  2. Flotte bilder, spesielt det siste var flott.
    (Bare for å kverulere så var det 7 kvite på ei gong i Egersund under invasjonen)
    ;-)

    SvarSlett
  3. Flott serie, liker nr 3 og 5 best, flott med vannet som spruter i solen!
    Må ha vært en opplevelse, kjenner jeg "angrer" på jeg ikke var i området disse dagene :)

    SvarSlett
  4. Flotte Bilder!
    Stas å få oppleve det her.

    SvarSlett
  5. Fine bilder og må ha vært en fantastisk opplevelse!

    Ha en fortsatt fin påske!

    Mvh Leiv Arne

    SvarSlett
  6. Heisann!
    Jo, det var en utrolig dag. Glad jeg startet setningen med ordet "sikkert", John. Da føler jeg ryggen er klar :)

    SvarSlett
  7. Elsker bildene, de var virkelig nydelige! :)

    SvarSlett