mandag 23. april 2012

Night Herons at Santa Maria, Azores


An English summary at the end.
Natthegre / Night Heron
Natthegre har alltid hatt en spesiell plass i mitt hjerte. Årsaken er selvfølgelig fuglen som jeg og Kjetil Salomonsen fant på Utsira 16. april 1989. Så da Azorenes «Siste-nytt»-sider for noen uker siden meldte om flere natthegrer på Santa Maria, steg håpet om å få arten i løpet av mine fire døgns visitt. For drøyt et år siden trykket jeg inn gulkronehegre på naboøya Terceira (se bloggen «Første i WP» fra feb. 2011). Så da burde jo den mer vanlige slektningen krysses. 

Ved ankomst Santa Maria 14. april var det bare noen meter fra flyplassen til Lagoa do Ginjal hvor fuglene skulle være. Før solnedgang tråkket jeg heftig rundt, men så ingenting. Halve neste dag gikk også med til hegre-letning. Jeg forventet at de nattaktive fuglene skulle slappe av inntil en stamme og omtrent hvert tre ble finkjemmet. Tankene om jeg søkte på rett lokalitet, ble mer og mer hyppige. En mail ble sendt til øyas Nelson Moura som hadde rapportert fuglene. Et lite døgn senere satt jeg i Moura sin SUV og var på vei til Lagoa do Ginjal. Mine antakelser om feil lokalitet, var korrekt. Jeg hørte intenst froskekvekk femti meter unna første kvelden, men det var ikke nok til å få mistanke om relativt stort vannspeil. Nelson Moura fant en fugl med en gang, selv om den satt svært så langt inne i krattet. Også en 2k fugl ble sett. 
Natthegre / Night Heron


Froskekvekket var intenst og i dammen var det sikkert tusenvis av fasinerende grønne amfibier. Det var utrolig morsomt å se disse spretne froskene skyte rett opp av vatnet da keiserøyestikkere fløy en linjallengde over vatnet. Selv en lavtflyvende gluttsnipe ble det optimistisk jaktet på.


Frosk / Iberian Water Frog


Keiserøyestikker hunn / Female Emperor Dragonfly

Back in 1989 Kjetil Salomonsen and I found a Night Heron at Utsira. Since then this beautiful bird has had a little part in my heart. Still the heron is very rare in Norway. 

On my 11th trip to the Azores I was pleased to see two Night Herons at Santa Maria Island, well assisted by the local birder Nelson Moura. They were day roosting close to the pond Lagoa do Ginjal. The pond was full of Iberian Water Frogs. It was really funny to see the amphibians hunting low-flying Emperor Dragonflies. Even a Greenshank was chased by the frogs.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar