lørdag 31. mars 2012

Retro Færøyene 2

For å tease at jeg skal innom Færøyene på returen fra Island i juni, har jeg nå lagt ut to blogger fra bildearkivet.

I 2005 var jeg på to turer til Færøyene. Ved ankomst i juni hørte jeg at øygruppen skulle ha royalt besøk noen dager senere. Som ny frilansfotograf var dette spennende. Jeg var definitivt ikke akkreditert, men kom likevel på meters hold på de kongelige. Politi og sikkerhetsvakter var i lavmodus. 
"Danebrog" passerer Dranganir på Vagar

Kronprinsesse Mary smiler også til en ikke-akkreditert, Sørvagur

Værmeldingen for første besøksdagen var ikke spesielt lovende. Jeg parkerte campingbilen i Gåsadalur som skulle ha storfint besøk dagen etter. Ut på natta dundret lavtrykket inn med stiv kuling og regn. Jeg ristet mer enn jeg sov. Før kortesjen med de kongelige ankom, lettet været noe. "Bare" liten kuling, men fortsatt intenst regn. Selv om været la en kraftig demper på besøket, tok alle det med et smil. Alle som var der husker nok griseværet fortsatt.

Dronning Margrethe kunne knapt gå oppreist i Gåsadalur

I ly for vinden. En gåsadaling informerer om bygda.

I slutten av juli dro Jostein Aursland og jeg igjen til Færøyene og da var målet å få med nasjonaldagene "Olavsøku". Merkelig nok feirer de Olav den Hellige midt ute i Atlanteren. Folk fra øyene trekker inn til Torshavn og mange utflytta legger ferien til ultimo juli. Vi traff bl.a. en familie fra Færøyene som var bosatt i Stavanger. 
Det er arrangementer nesten døgnet rundt. Kapproing, konserter, tog osv. Noe av det mest spesielle var fellessangen ved midnatt. Da var sentrum av Torshavn tettpakket av folk som sang for full hals.

Olavsøku. Kapproing ved Tinganes

Olavsøku. Lue og colabriller

Olavsøku. Lue og kule briller

Olavsøku. Forbud mot drikking på offentlig sted? Ukjent på Færøyene


Olavsøku. Fellessang ved midnatt

You Tube-sekvens fra Olavsøku ("lånt")

1 kommentar:

  1. Heisann! Her var det mange kongelige høyheter, eksellenser - og mye blandevann. Færøyene virker som et gildt sted å være :-)

    SvarSlett