lørdag 28. januar 2012

Jubileum


Er nylig kommet hjem fra min tiende Azorenetur. Det er alltid en viss værmessig spenning når midtre Atlanteren besøkes midtvinters. Eventuelle bekymringer var unødvendige. Værkartet har de siste to månedene vist et stabilt høytrykk som har dekket Azorene. Dette har ført lavtrykkene fra vest i nordlig bane og de fleste rett inn til norskekysten. Så tjue grader og nesten vindstille i ni dager var absolutt akseptabelt.

Stabilt høytrykk. Soloppgang ved Praia da Vitoria

Jeg var for det meste på øya Terceira som pleier å være den mest produktive «fugleøya» på denne tida av året. Som forventet var det noen godbiter. Bronseibis, to svartehavsmåker og amerikanerne kanadahettemåke, purpurhodeand og brudeand. 

 Kanadahettemåke, Lagoa Juncal

 Svartehavsmåke, Praia da Vitoria

 Purpurhodeand, Paul do Praia

Bronseibis, Lagoa Juncal

Dessuten blir det jo litt morsomt når det sitter en (1) fiskemåke blandt 14 ringnebbmåker på stranda i Praia da Vitoria. 

 Flokk med ringnebbmåker, Praia da Vitoria

Imidlertid satt jeg mest pris på indianerbekkasinen. Den er svært lik vår enkeltbekkasin. Jeg har flere ganger lurt på om det er «indianeren» jeg har skremt opp på Azorene de siste årene, men så var det og registrere vingedetaljer når fuglen brått letter. Så smilet var ganske bredt da jeg fikk dokumentert sittende fugl som løftet vingene. 

Indianerbekkasin på langt hold

Av 12-15 bekkasiner ved Lagoa Juncal var nok halvparten fra nord-Amerika. Etter noen dager føltes det faktisk lettere å skille kvasi-tvillingene i flukt. 

 Patchmarker sørøstre Terceria

Patchmarker sørøstre Terceria. Lagoa Juncal i forgrunnen

2 kommentarer:

  1. Gratulerer med turjubileum og fin rapport fra den! :)

    SvarSlett
  2. Flott dokumentasjon fra jubileumsturen, mange fine bilder av ukjente fugler og natur.

    Takk for titten.

    Ottar

    SvarSlett