onsdag 9. mars 2011

Et lite stykke Amerika

Googlet overskriften for å se om den kunne brukes. Joda, Thailand og Norge kom øverst på lista. Lengre ned dukket interessant nok Bjørn Fuldseths blogg fra Cabo da Praia, Terceira, Azorene i november 2009 opp.
-Et lite stykke Amerika
Det var nettopp Bjørn som var min reisekompis i Alaska i fjor.
Imidlertid føler jeg "mitt" Amerika nå i februar, brakkvannsområdet Paul da Praia i byen Praia da Vitoria tre km lengre nord enn Cabo, topper Bjørns bloggarter. Jo, jeg vet at Cabo sannsynligvis er Europas beste spot for amerikanske vadere og jeg hadde fantastiske dager der i september 2010.

Jeg tok et langt døgns avstikker til Terceira på min Santa Maria-tur forleden. Mest for å fylle Azorene-lista med nye arter; gulkronehegre, islom, plystresnipe, grønnstilk, bøffeland ++. De fleste ble krysset av med stor tilfredshet og jeg passerte som første nordmann hundre arter på øygruppen. 25 av disse fra Nord-Amerika.
Ringand hann med vingerist og bøffeland hunn

Da det lange Terceira-døgnet gikk mot slutten satte jeg meg ned ved bredden av Paul da Praia med langlinse og håp i blikket. Den trofaste herodiashegren viste seg på fint hold, men jeg hadde mer lyst på fugler med svømmehud; amerikasothøne, bøffeland, purpurhodeand og tre ringender. Jeg satt to timer i fint medlys, men resultatet var nedslående.
-Ønskeartene sover nok bak holmen der, var min konklusjon.
Innsjekking på flyplassen nærmet seg veldig så jeg flyttet meg på motsatt side av holmen. Med en viss fare for å skremme yankee-ene. Neida. Flere var visst fortsatt langt inne i søvnens verden. De merket meg knapt. I løpet av halvtimen fikk jeg flere brukbare bilder.
Eksklusiv amerikansk trio. Sovende purpurhodeand hann, ringand hann og bøffeland hunn

Amerikasothøne

lørdag 5. mars 2011

Flyplassen

Da jeg gikk på Haugesund Sykepleierhøyskole på 1980-tallet hadde vi legendariske Helga Dagsland i sosiologi. Hun hadde ofte et spesielt ansiktsuttrykk da hun myste ut over kullet og bl.a. fortalte om det sosiale systemet med sin noe gammeldagse haugesundsdialekt. Jeg fant fram notatene og der står bl.a.:
-Et sosialt system er utkrystalliserte strukturer som tilsikter bestemte mål. Det består av subsystemer i gjensidig avhengighetsforhold og har systemgrenser. Dette hindrer ikke at systemet påvirkes av andre systemer og påvirker disse.
Kjennetegn: Nærhet, Likhet og komplementaritet
Systembetingelser: Rekruttering, sosialisering og produksjon

Så nevnte Dagsland eksempler på sosiale systemer: Sykehuset, familien, bedriften, fengselet, skipet...

Jeg opplevde "mitt" sosiale system, flyplassen, da jeg forleden var fem dager på Santa Maria, Azorene. Jo, jeg landet på den store rullebanen og fikk leiebilen her, men det var så mye mer. De beste fugleområdene på øya lå på begge sider av flyplassgjerdet, jeg var selvfølgelig på utsiden. Imidlertid var jeg også på terminalområdet flere ganger om dagen. Mest for å benytte det trådløse nettverket, men også for å se på fly samt spise på den veldig gode restauranten "Concorde".

Notater, Birding Azores via WiFi og lunch

Russiske Anatonov 124 fikk tekniske problemer over Atlanteren og måtte lande på vei til Europa

Russiske Anatonov 124 like etter avgang. Svært cargofly


Rutefly til Sao Miguel

Avianca måtte avbryte flyvningen mellom Madrid og Columbia...

...pga. en passasjer som oppførte seg lite bra...

...og noen av de lokale planespottere hang på "gratishaugen".

Kastet av I

Kastet av II

Etter 1,5 time på vei videre til Columbia. En Airbus 330

Om de store flokkene med hvitbrystlo, de tre tobelteloene, tårnfalkene og steinskvetten som til tider holdt seg innenfor flyplassgjerdet var en del av det sosiale systemet kan vel diskuteres, jeg velger å mene at de til en viss grad var det. Hvitbrystloene brukte taxebanen til rasting og de som hekker innenfor gjerdet får en ikke-ubetydelig beskyttelse fra menneskelig aktivitet.

torsdag 3. mars 2011

Santa Maria

Knapt 189000 dager etter Christopher Columbus, landet jeg på Azorenes sørligste og østligste øy Santa Maria som er det tredje minste i øygruppen. Columbus gikk i land i bygda Anjos i 1493 på retur fra Amerika. Han ble visst nok arrestert av lokalbefolkningen. De trodde vel han var ikke ubetydelig "loco" da han forkynte budskapet at "Amerika" var oppdaget. Etter en tid fikk bygda vite at de hadde en skikkelig A-kjendis bak murene. Oppdageren ble sluppet fri og øya fikk nytt navn, nemlig etter båten til Columbus.
Christopher Columbus på sokkel i Anjos

Landsbyen Anjos på nordvestre Santa Maria

Trollet i Anjos, Columbus?

Santa Maria er 97 km2 stor og har ca. 6000 innbyggere. Høyeste fjell strekker seg drøyt 500 moh. I vest er lite vegetasjon og temmelig flatt, mens østre del er mer kupert og tredekket. Største byen heter Vila do Porto. Ellers er det landsbyer spredt rundt mesteparten av øya. Ved Praia er det en relativt stor sandstrand som er sjeldenhet på Azorene. Det blir også sagt at Santa Maria er den mest solrike øya her ute i midtre Atlanteren.

Vestlige Santa Maria

Vestlige Santa Maria

Ihleu da Vila. Flere lirearter samt sotterne hekker

Utsikt mot sørvestlige Santa Maria

Utsikt mot østlige Santa Maria

Fyret ved Ponta do Castilo

Fyret ved Ponta do Castilo

Foss nær landsbyen Maia

Fantastisk kulturlandskap nær landsbyen Maia

tirsdag 1. mars 2011

Håndbagasjeblogg


Har du kjent på spenningen når din håndbagasje spekket med fotoutstyr er litt for stor og kanskje litt for tung til å bli godkjent av flyselskapet?
De siste årene har jeg bedrevet en del reisevirksomhet og føler jeg har fått noen erfaringer med å få Think Tanks Airport Security trillekoffert i størrelsen 35,6 x 55,9 x 22.9 cm med inn i cabinen. Om du ikke har denne saken, har du kanskje en ryggsekk e.l. som er ubehagelig stor. Think Tank har tre trillekofferter. Jeg har den største og minste og er svært så fornøyd med de.

Innsjekking:
Det største problemet oppstår som regel her. Det er viktig at du ikke har håndbagasjen med til desken. Hvis flere reiser sammen bør det ikke bli noe problem. Da får du noen av dine medreisende til å passe håndbagasjen. Du har mao ord bare kofferten e.l. til innsjekkingen og du går alene. Så bytter dere evt. etterpå. Da kan det være en fordel å ha gjort internettinnsjekking slik at dere kan koordinere eventuelt seteplasser.
Reiser du alene kan det bli mer komplisert. Personalet kan fort spør om å få se håndbagasjen og kanskje værre, de ber deg sette den på vekta. Her funker følgende:
Har du bilen på flyplassparkeringen lar du håndbagasjen stå i den mens du sjekker inn bagasjen. Vær ute i god tid slik at du kan hente håndbagasjen etterpå. Har du leiebil passer du på å reservere den så lenge at du ikke trenger å levere den før etter innsjekking av bagasjen. Også her er det det viktig med god tid.
Større problemer kan oppstå hvis du ikke kan benytte biltrikset. Tidligere var det oppevaringsbokser også på flyplasser, men disse er fjernet relatert til bombefare. Jeg har spekulert meg grå i håret på hvor håndbagasjen skal være ved innsjekkingen. Det nytter nok ikke å spørre i butikker eller restauranter om de vil passe den, dog jeg har aldri prøvd. Har du gode nerver kan du jo be noen andre i innsjekkingskøen eller andre reisende på flyplassen om å passe håndbagasjen. Dette har ikke jeg våget eller vil nok ikke benytte denne metoden. Så da blir det å plassere håndbagasjen liggende bak kofferten på flyplassens trillevogn slik at den blir forhåpentlig skjult og håpe at de ikke spør om håndbagasje. Min erfaring er at det kan svare seg å sjekke inn hos en mann bak desken. Det virker som kvinner er mer interessert i å se håndbagasjen.
Må innrømme at jeg har tatt en "hvit løgn" og sa nei da jeg ble spurt om jeg hadde noe mer. I Barcelona måtte jeg vise Think Tank-en en gang. De så størrelsen og veide den; 18 kg. Damen godtok mitt argument om at det var dyrt fotoutstyr. I Lisboa gikk øyene trill rundt på KLM-damen da jeg satte trillebagen på vekten. Det tok flere sekunder før hun skjønte at den var tung. Øynene flakket fra de digitale vekt-tallene, via håndbagasjen til meg. Her nyttet det ikke med argumentasjon og jeg måtte betale kr. 55 €, men jeg fikk den med som håndbagasje. Jeg aksepterer selvfølgelig å betale, hun gjorde bare jobben.
Mitt siste triks som jeg har store forhåpninger til er å fake en telefonsamtale når du sjekker inn bagasjen. Du prater i en "død" telefon, leverer pass og bagasje og virker gjerne litt ivrig i telefonen. Da kan det se ut som personalet ikke vil forstyrre og lar være å spørre om håndbagasjen.

Security:
Her er det ytterst sjeldent problemer. De kan be om at du skal åpne, men det skjer aldri noe mer.

Boarding:
Er du bakerst i køen, kan jeg nesten garantere at du ikke får plass til bagen i hattehyllen. Da er alt opptatt og svær bag går som regel ikke under sete på de vanlige flytypene.
Vær langt framme i køen og gå med trillekofferten bak ene låret og ha den på motsatt side av boardingpersonalet. Da blir den litt skjult. Ha eventuelt en jakke slengende over.
Jeg opplevde en annen gang i Barcelona at de sa på høytaleren at det skulle være en ekstra sjekk på håndbagasjen, men det skjedde heldigvis ikke.

I flyet:
Da er du forhåpentligvis kommet trygt innenfor flykroppen. Også her er det lurt å ha trillekoffert på motsatt side av "Welcome-vertinnen". Du er selvfølgelig svært så smilende.
Vær rask med å plassere monsteret i hattehyllen. Eventuelt sjekk om lokket går igjen. Også her virker det som mannlige pursere er mer laidback med stor håndbagasje. I et lite fly på Azorene plasserte en mannlig purser Think Tanken i eget sete med sikkerthetselen rundt. Han reagerte ikke på tyngden selv om grensen hos SATA er seks kg. håndbagasje.
Think Tank-en trygt i hattehyllen på en SATA Airbus 320

Think Tanks webside

Har du gode råd i håndbaggasjelivet, er det god plass i kommentarfeltet under.