mandag 14. november 2011

Spurven (i uglefamilien)

Flere meldinger om Norges minste ugle på vei vestover strømmet inn for over en måned siden. Godt hekkeår lengre øst ga håp for oss som manglet den som Rogalands-art. I forrige uke fløy en spurveugle i et vindu i Skudeneshavn og gav enda større forventninger. Fredag fikk jeg en mail med tre spurveuglebilder, eksponert på Skastad nord-øst i Haugesund 30. oktober. Selv om mailen kom ti dager etter observasjonen, sjekket jeg lokaliteten to ganger dagen etter. Ingen ugle. Jeg traff imidlertid Kjell Bjørkelund, en naturfotograf som frekventerer området regelmessig og jeg sa han måtte ringe hvis han så "minien". 
Jeg videresendte mailen til Haugesunds Avis som publiserte både på nett og papir.
I formiddag ringte Bjørkelund.
-Spurveugla er her nå, var hans korte beskjed. 
Tjue minutter senere var jeg på plass, en liten kilometer fra 30. oktober-fuglen. Den neste timen ble virkelig minnerik. Først og fremst fikk jeg se spurveugla, men fikk også en rekke bilder og filmsnutter. Selv om vi gikk rett under det døde bjørketreet den satt i, brydde den dompap-store ugla seg ikke. Timen ble avsluttet med en musespise-sekvens, men da satt den et tett bjørketre og bildene ble så som så.



2 kommentarer:

  1. Takk for ett kjekt fotoseminar lørdag 7. Jan og takk for at du fikk spurveugle bildene mine publisert.
    Hilsen Cato Sivertsen

    SvarSlett