fredag 28. oktober 2011

Teorien innfridde


Rosenbrysttykknebb
Fugler som er på høsttrekk skal som regel sørover. Også de amerikanske som dukker opp her på Azorene, de er bare ute av kurs grunnet ustabile værsystemer.
Jeg har i dagevis drevet nordvest på Flores der tanken var å observere nyankomne fugler fra vest. En ovnparula er det beste funnet jeg har gjort på disse ti dagene.
Nå var jeg var klar for en ny vinkling. Trekkfuglene vil flytte seg sørover på Flores til de møter havet ved byen Lajes. Der vil noen stoppe, for de orker knapt å se det ugjestmilde havet.
Etter morsomme opplevelser med en ung gulnebblire og en halvtam brushane i havna i Lajes, var tiden for tråkking. Jeg sjekket de sørligste buskene og til dels krattet på øya. Munk, svarttrost og bokfink dominerte. Like ved veien til havna var noen fikentrær som spesielt sangeren frekventerte. Modne fiken er visst ikke bare en menneskedelikatesse.
Munk hunn
Munk hann
Bilen ble plassert kanskje tolv meter fra fikentrærne og jeg fikk raskt bilder av både hann- og hunnmunkene. Jeg vurderte sterkt å kjøre, men ble sittende. Etter en halvtime flyr "en sak" ca 40 meter unna. Uten kikkert var første tanken en buskskvett hann. Objektivet ble flyttet ualminnelig raskt mot sivet den (heldigvis) landet i.
-Rosenbrysttykknebb, sier jeg halvhøyt mens høyre pekefinger er relativt aktiv. Jeg sjekker likevel at lyset stemmer.
Rosenbrysttykknebb (40 meter)
Godbiten fra vest letter og flyr i retning av meg. Fem sekunder senere sitter den i fikentreet. Et dusin bilder blir eksponert før den stikker videre. En lettere sjokket bilfotograf sitter igjen med et smil om munnen og konkluderer at "Lajes-teorien" ikke var så dum.
Rosenbrysttykknebb (12 meter)

2 kommentarer:

  1. Fantaaastisk Fugl! Eg tar neste som kommer til Utsira :-) 34 år siden sist.

    SvarSlett