tirsdag 18. oktober 2011

Sjelden eleganse

I en langfriperiode i september 2009 dro jeg til Corvo på Azorene. Sammen med naboøya Flores er dette de vestligste områdene i Europa. Derfor er stedene gode for amerikanske fugler og da i særlig grad spurvefugler. For to år siden var jeg nok litt for tidlig i yankie-sesongen så derfor fant jeg "bare" noen amerikanske vadefugler og sitronerle. Sistnevnte var gledelig nok ny art for Azorene.
Nå er jeg tilbake i vestligste Azorene, men denne gang på Flores. Det var umulig å oppdrive ledig seng på Corvo, så da ble Flores redningen. Nå i midten av oktober er det betydelig større sjanse for se småfugler fra "den nye verden" enn i midten av september. Allerede har fuglefolk vasset i krem-arter fra USA,  spesielt på Corvo. Mer info finnes på birdingazores.com (recent sightings).
Uansett etter en relativt lang reise, landet jeg tirsdag formiddag på Flores. 
De siste dagene har det vært østavind her og dermed blir det minimalt med tilsig fra andre sida av Atlanteren. Så nå venter bare fuglefolk på lavtrykk fra vest.
Den kanskje mest attraktive fuglen på Flores i høst, småtropikkfugl, har holdt seg i og rundt Fajazinha. På ettermiddagen kommer den inn fra matsøk til havs og flyr altså merkelig nok rundt i landsbyen. Av og til lander den på tak og en fuglekikker spekulerte på om den var på jakt etter reirplass. I følge azorenekjenner og ansvarlig for birdingazores.com Staffan Rodebrandt, hekker den ualminnelig elegante arten i amerikanske farvann. Mao en skikkelig og ikke minst vakker godbit så langt øst.


PS:
Denne bloggen blir fullført på "wifi-trappa" til rådhuset i Faja Grande der jeg bor. Sirissene spiller uavbrudt. Av og til flyr en gulnebblire over med sin rare lyd. Østlig bris og 18 grader nå kl. 21.30 azorisk tid.


1 kommentar:

  1. Stilig fugl! Likte spesielt godt det siste bilde! Du får ha en fortsatt god tur, så får vi satse på at vinden snur! :-)

    SvarSlett