fredag 21. oktober 2011

Hide Harrier

Det er fuglekikkere fra flere europeiske land på Flores nå, selv om de fleste reiser i løpet av helgen. Onsdag ble jeg med noen engelskmenn til kaien i Santa Cruz der en RIBB lå klar for å frakte oss til naboøya Corvo. Håpet var bl.a. å få se purpursvale og stryparula. Tvilen på båttur økte raskt da jeg så de relativt høye bølgene og jeg ble igjen på Flores.
Præriesnipe
Noen finner fortalte de hadde skremt opp en præriesnipe lengst nord på øya. Denne amerikanske vaderen har stått på ønskelisten min lenge. Jeg begynte å tråkke mer intensivt og etter en halvtime oppdaget jeg den. I bakgrunnen satt finnene i bilen og fotograferte ivrig. Etter et par timer var deler av minnekortet dekket med megabites av den fascinerende vaderen.
Præriesnipe
Litt senere dro jeg kjensel på to andre finner og trodde først jeg hadde truffet de i Eilat, Israel.
-Nei, vi var på Utsira i fjor, svarte de.
På kvelden traff jeg noen bølgevåte småskuffa englendere. De fikk hverken se svalen eller parulaen på Corvo.
Østavinden har produsert litt rovfugler bl.a. dvergfalk, fiskeørn og to myrhauker. Torsdag brukte jeg mye tid for å finne myrhaukene. Alle skåderne så dem utenom meg og jeg følte det var relativt legitimt å omdøpe de til Hide Harrier (eng. navn: Hen Harrier).
Fiskeørn
Jeg satset nok en halv ettermiddag i Fajazinha torsdag og det ble igjen noen minutter med tropikkfugl-oppvisning og nye bilder til arkivet.
Småtropikkfugl

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar