torsdag 13. oktober 2011

Bombeuka på Utsira

For et par uker siden sendte jeg som (avtroppende) leder for Utsira Fuglestasjon en pressemelding til lokale medier; info om den såkalte Bombeuka på Utsira i uke 40.
Jeg var i intervju med Radio 102 og noen dager senere ringer en journalist og lurer på hvorfor vi kaller det Bombeuke. Det virker nesten som hun tror vi ikke har hørt om 22.07.2011 og jeg aner raskt en overskrift ala: Ornitologer uten empati. Jeg prøver forsiktig å fortelle at fuglekikkere har betegnet en sjelden fugl som en bombe i over 20 år og kommer med et par eksempler fra ellers i samfunnet.

Her er noen bilder fra Bombeuka på Utsira. Ei uke som var svært så ustabil, ikke minst værmessig. Uansett fikk drøyt 100 ivrige fuglekikkere mange gode opplevelser både fuglemessig og sosialt. Dessuten fikk mange fikk nye kryss.
 Logo-arten til Utsira Fuglestasjon; gulbrynsanger

Den største bomba i uke 40; eikesanger

Ikke like store bombe; sibirpiplerke (ringmerket)

Ung rødstjert hann, gult hus i bakgrunnen

To av mange ivrige fotografer

Rødstjert. Poserende på dekorativt hvitt tregjerde

Flaggspett

"Skumvika" Resultat av nordvest sterk kuling.


PS.: Rune Bosy melder fra Østfold at de allerede på 1960-tallet sa "Bombe" om en sjelden fugl

3 kommentarer:

  1. Da jeg så bildene av disse artene begynte jeg å glemme de 10-12 meter høye bølgene fra turen til Utsira 2009, må nok satse på en ny tur neste år, (synd med det siste bildet som satte tanken tilbake til 10-12 meter høye bølger, :-)!
    (Ser at du på det 5. bildet har fått med en av de samme artene som jeg så på Utsira sist, rart med den arten, den dukker alltid opp der det er sjeldne arter, :-)!)

    SvarSlett
  2. Det "Skumvika" bildet er utrolig stilig! Så mye skum!

    SvarSlett
  3. ...og filmopptakene var mye tøffere, Bodil :)

    SvarSlett