søndag 23. oktober 2011

"BN" fra vestkanten


Bloggen "Vestligste Europa" ble ferdigstilt i dag morges, men den for vente.
Søndagen var svært vindfull her på Flores, kuling i styrke. Imidlertid var retningen gunstig for yankee-er. Allerede i går merket vi resultatet av vestaværet og jeg oppdaget både amerikanerne plystresnipe og flekksnipe i Faja Grande. Så noe var absolutt på gang. I dag morges sjekket tidlig noen vatn før jeg brukte 2,5 time for å se om tropikkfuglen dukket opp. Det gjorde den ikke og jeg dro fra Fajazinha kl. 15.45 og kjørte til Ponta da Faja.
Potensielt parula-område i Ponta da Faja
-En god plass for amerikanske spurvefugler, sa Staffan Rodebrandt for noen dager siden.
Det var hundrevis av kanarifinker, bokfinker og gråspurver som furasjerte de små jordbrukslappene. Svarttrost og munk dominerte den tildels jungelaktige høyere vegetasjonen. Jeg gikk og tenkte på ordet "håpløst" da jeg skremte opp en liten sak. Heldigvis landet den 20 meter borte. Den pumpet kraftig med halen og en aldeles hvit undergump lyste mot meg. Jeg hadde 300 mm på skulderen og jeg dro av et par bilder. Kl. 16.58.17 (lokaltid) tar jeg første bilde av min første amerikanske spurvefugl på Azorene, ovnparula.
Mitt første parulabilde på Azorene
Den skulle vise seg å være temmelig lite sky (eller kanskje den var sliten). De tre kattene i området luktet amerikansk delikatesse. Kanskje det var best for parulaen at jeg og finnen Mika Bruun tok noen bilder av den. Kattene holdt seg i alle fall på avstand.
Hvis jeg kunne velge på øverste hylle, hadde jeg nok valgt enn annen amerikansk sanger. Ovnparulaen på Beiningen, Karmøy 25. oktober i 2003 var nok en større opplevelse. Uansett er jeg strålende fornøyd og ordet "håpløst" ble nok engang gjort til skamme. 
PS.:
BN er for anledningen forkortelsen for Breaking News.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar