lørdag 10. september 2011

Buddleia-blogg

Admiral furasjerer på hvit buddleia
Sommerfuglinteressen var nok mer intens for noen år siden, selv om jeg aldri var hyper. Likevel plantet jeg to buddleia (sommerfuglbusk) i hagen i downtown Haugesund. Buskene er selvfølgelig flerårige og blomstrer temmelig seint, fra medio august og en måned framover. Blomstene lukter kraftig og det er "parafymen" som tiltrekker sommerfuglene. Admiral og neslesommerfugl er nok de vanligste artene, men jeg har også hatt den relativt sjeldne klipperingvingen og langtrekkeren tistelsommerfugl i hagen. På det meste har jeg observert over tjue admiraler samtidig.
Tistelsommerfugl furasjerer på hvit buddleia
 Tistelsommerfugl raster i singel
Som et bevis på "magnetismen" i mine busker, så jeg for et par uker siden min eneste tistelsommerfugl i Norge i år. I ettermiddag fikk jeg nok en overraskende bombe i hagen, en dagpåfugløye. De er temmelig sjeldne for for Boknafjorden. Jeg har kun sett arten i midtre Nedstrand på Hauglandet.
 Dagpåfugløye furasjerer på lilla buddleia
 Dagpåfugløye raster i singel
Buddleia finnes i hvit og lilla variant og kan kjøpes i flere hagesentre. De bør klippes temmelig kraftig ned før vekstsesongen starter, f.eks. i april. 
Når en bor tett på asfaltjungelen er buddleiaen en gledesspreder på seinsommeren. Så snart solen titter fram er det nesten alltid en flygende fargeklatt i nærheten.

4 kommentarer:

  1. Takker Hilda. Gøy med slike flotte insekter fem-seks meter fra huset.

    SvarSlett
  2. Herlig å se at du er en hagens mann også, menstusset litt på det med dagsommerfugl - har selv fotografert den ved Bjellandsvannet i Sveio, men det er kanskje mer Sunnhordardaland da :-)

    SvarSlett