onsdag 10. august 2011

Sigarøya Sao Jorge

Motlys, hull i klippe og sjø på vestligste Sao Jorge, Ponta dos Rosais. Homer Simpson?
Det er hovedstaden Ponta Delgada på øya Sao Miguel som har sigarfabrikk, men Sao Jorge (uttales sao sjårsj) er formet som en slank sigar. De drøyt titusen innbyggerne har ikke så mye mega å tilby turistene, men det er mange fantastisk godt merkede turstier i storslått landskap. Sao Jorge-osten er viden kjent og eksporteres bl.a. til Nord-Amerika.
Faja Caldeira do Santo Cristo
Fajas blir sett på en rekke veiskilt. Dette er spesielle landskapsområder unikt på Sao Jorge, som er dannet etter vulkansk aktivitet. De ligger helt i sjøkanten og kan muligens definerers som kryssord-ordet "ra", likt Mølen i Vestfold eller Børaunen i Randaberg. En av de mer spesielle er den veiløse Faja Caldeira do Santo Cristo på nordsiden av øya. Bygda ble fraflyttet etter jordskjelvet i 1980, men nå er husene mer og mer brukt i alle fall om sommeren. Jeg gikk fra Faja dos Cubres og brukte en drøy time.
På vei til Faja Caldeira do Santo Cristo
Spenstige farger i Faja Caldeira do Santo Cristo
På sørsiden av øya kan Portugals høyeste fjell Pico, på naboøya Pico, observeres så lenge skyene er medgjørlige. 
Det fargerike kulturhuset i Velas. Pico i bakgrunnen
Jeg var fire dager på Sao Jorge og hadde leiebil mesteparten av tiden. Dermed fikk jeg sett hele øya fra fyret i øst til det "fraflyttede" fyret i vest. Også grunnet 1980-jordskjelvet ble fyrområdet avfolket p.g.a redsel for at bygningsmassen skulle rase i sjøen ved et nytt skjelv. Det står fortsatt fint, men er ualminnelig forfallent.
Mesteparten av tida var jeg i og rundt Fajas dos Cubres på nordkysten. Dette er et fint område for fugl, også for trekkfugler fra Nord-Amerika. Jeg hadde tre flekksniper og en kortnebbekkasinsnipe fra nettopp "den andre siden". Også den relativt sjeldne rosenterna fikk jeg på "skuddhold".
Faja dos Cubres
Voksen rosenterne






1 kommentar: