lørdag 13. august 2011

Fjerde på tredje

Jeg avslutter snart mitt fjerde besøk på øya Terceira, Azorene på under ett år. Primært har jeg frekventert så pass hyppig fordi her finnes Europas beste lokalitet for amerikanske vadefugler. Brakkvannspyttene ved Cabo da Praia er til tider på året som en magnet på fugler fra andre sida av Atlanterhavet. Dog har de siste dagene ikke hatt mange yankier, "kun" pygmesnipe og bonapartesnipe, så derfor har jeg vært mer en tradisjonell turist.

Terceira var den tredje øya som ble oppdaget for drøyt 500 år siden, derav navnet. Den har nest mest innbyggere på øygruppen og har en diger kombinert militær og sivil flyplass som USA også benytter ikke-ubetydelig. Det var bl.a. her Bush og Blair underskrev avtale om angrep på Irak i 2003.

Selv med fire besøk hadde jeg flere hull i turistattraksjonene. Og nettopp det største hullet bokstavlig talt, var imponerende; den vulkanske grotta Algar do Carvao. Den er 90 meter dyp og det er trapper helt til bunns.
Bildene kan umulig gjengi inntrykket. Den var som en svær katedral, bare at her hadde naturen selv stått for arkitekturen.

Vulkangrotta Algar do Carvao, tre mennesker nede til høyre

Vulkangrotta Algar do Carvao

Vulkangrotta Algar do Carvao, stalakitter

Mangel på fugler ga litt satsing på noen fantastiske øyenstikkere, Anax imperator. De jaktet over en liten pytt og var absolutt mulige å feste på billedbrikken. 
Anax imperator

Ikke så værst nærfotofunksjon på Canon G 11. Lommeboka er bakgrunn


På Faial var jeg på en vellykket hvalsafaritur selv om sjøsyken var svært så merkbar. De siste dagene har vinden vært ubetydelig så jeg bestilte ny båttur med avgang fra største byen på Terceira, Angra do Heroismo. Mens det ble spermhval i forrige uke, ble det denne gangen to typer delfiner.


Da jeg hoppet i land 2,5 timer senere og 40 € fattigere, ble jeg "shanghaiet" av en kar fra et annet hvalsafari-firma.
-Kapteinen inviterer deg på tur om fem minutt, var hans overraskende budskap. De hadde nok sett mitt noe kraftige teleobjektiv og mente sikkert at det gagnet dem at jeg ble med på tur. Kanskje de mente jeg ville reklamere på firmaet, ikke vet jeg. Uansett ble jeg med.
 Vanlig delfin

Rissodelfin

3 rissodelfiner
De siste dagene har det vært en nokså stort folklore-arrangement i Angra do Heroismo. Tilreisende fra mange land har deltatt med sang og dans i sine lands tradisjonelle drakter. Fra Norge registrerte jeg mange bunader. Det var flest deltakere fra Sør-Europa, men også fra Russland, Ukraina og Indonesia. Jeg fikk med meg enn økumenisk messe i den katolske katedralen lørdag og fikk tatt en god del bilder av vakre mennesker i vakre drakter.

Kvinnedrakt fra Ukraina




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar