mandag 1. august 2011

Azorene - igjen; en teaser.

I morgen tidlig vender jeg nesen nok en gang mot Azorene i midtre Atlanterhavet og lander på øya Terceira i underkant av tolv timer senere. Onsdag flyr jeg videre til Faial og blir et par døgn. Øya er kanskje mest kjent for havseilere som bruker byen Horta som bunkringsplass o.l. på vei over Atlanterhavet.
Havseilere og grafitti i Horta
Mange av disse benytter anledningen å male en hilsen på kaiene. Så i tillegg til vakre og store seilbåter, kan folk mingle rundt å se på fargerike grafitti-greier på kaiene.
Grafitti i Horta. I bakgrunnen Portugals høyeste fjell Pico på øya Pico
Capelinhos, Faials vestligste punkt; et lavaområde.
Fjellet Pico på øya Pico er ofte veldig severdig og ligger bare et stenkast fra Faial.
Fredag 5. august tar jeg ferga fra Horta til byen Velas på øya Sao Jorge. Her har jeg kun mellomlandet tidligere og det blir den niende og siste øya jeg besøker på Azorene.
Øya Sao Jorge er sigarformet. (flyfoto)
På Sao Jorge er det mange Fajas ( små pytter nær sjøen). (flyfoto)
Fargerikt jordbrukslandskap på Sao Jorge. (flyfoto)
Jeg blir på Sao Jorge i fire dager til jeg avslutter Azoreneturen med fem dager fuglekikking på Terceira. Søndag 14. august flyr jeg til Lisboa og blir et par døgn før returen hjemover.

Satser på at det blir blogg både fra Faial, Sao Jorge og Terceira.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar