lørdag 16. juli 2011

Kaizers

Første helga i juli var jeg fotograf i Haugesunds Avis. De aller fleste bildene ble eksponert på Rootsfestivalen i Vikedal, Vindafjord.
I følge festivalledelsen var hele 4000 blodfans i og rundt kjempeteltet da Kaizers gikk på scenen fredagskvelden. Mens alle hadde enorme forventninger til musikken, hadde jeg størst forventninger til energien i bildene. På større konserter er det ofte fotoforbud etter de 2-3 første sangene. På Kaizerskonserten var det fritt fram. Det gav ekstra muligheter for gode bilder. Så når bilfelger, tønner, vatn, gassmasker, militærhjelmer, bestemorslamper og "salmesykkel" er på scenen, bør det jo gi en ekstra dimensjoner i bildene. Det gjorde det til gangs. Terningkast 5 fra en fotografs vinkel.






Jeg bruker ofte manuell eksponering på konserter med scenelys, men er også innom Tv og Av. Ved de to sistnevnte blir det ofte en god del undereksponering, gjerne til - 2. Avhengig av lyset har jeg ofte kamerane på 1000 ISO.
For ikke å framskynde anskaffelse av høreapparat, er det svært lurt å bruke silikonørepropper når hode til tider er mindre enn en meter fra kubikkmetervis med høytalere. Jeg har derfor to silkonpropper fast liggende i fotobagen.

PS:
Muligens noen reagerer på mitt store frafall; at de siste bloggene ikke er spesielt natur-relaterte. Well... I fjor hadde jeg en flyblogg. Headingen på bloggen er tur- og fotoblogg. Så jeg føler vel at min "sti er ren".

1 kommentar:

  1. Kanontøffe bilder! Musikkmessig er jo Kaizer`s i mine øyne helt kanon! :-)

    SvarSlett