mandag 11. juli 2011

Annerledes fototur, dag 2

Air Lift på vei til ulykkestedet ved Dalamot
Jeg våkna kl. 5.45 og allerede før frokost, havregrøt og kaffi forøvrig, kom et Air Lift-helikopter rett over meg med retning ulykkestedet ved Dalamot. Så mens grøten gled ned sendte jeg dagens første bilde til Scanpix. 
Jeg dro de to-tre km. ned til Kinsavik og var mesteparten av formiddagen der, i og rundt heradshuset. 
En kommune i sorg, utenfor heradshuset i Kinsarvik
I løpet av natta hadde mange pressefolk ankommet både fra Oslo og Bergen og heradsstyresalen ble omgjort til pressesenter. TV2 og NRK rigget paraboler på tak i tillegg til medbrakte satelittbiler. 
Politiet hadde satt flyforbud på åtte nautiske mil rundt ulykkestedet og noen fotografer spekulerte å traske i seks timer. Kl. 10 fikk jeg melding om at jeg måtte være klar i Lofthus hvis NRK sin søknad om å filme tett på fra helikopter ble innvilget. Scanpix skulle da formidle pool-bilder til interesserte redaksjoner.
NRK chartret helikopter
En drøy time senere var søknaden godkjent og vi lettet i 12-tiden. Sammen med NRK var det også filmfotograf fra TV 2.

På vei mot Dalamot, Hardangerjøkulen i bakgrunnen

Ulykkestedet nær Dalamot

Ulykkestedet nær Dalamot


En snau halv time senere var vi trygt på bakken i Lofthus og bilder ble sendt samtidig som politiets pressekonferanse startet i heradsstyresalen. 
Pressekonferanse

Kan anbefale en halv liter havregraut til frokost. Sult blir nesten et ukjent behov, men jeg fikk tid til en Club Sandwich på Kinsarvik Cafe.
Resten av dagen var jeg stasjonert ved Air Lift sin base for å dokumentere "interessante" ting. Ledelsen i helikopterfirmaet sperret av områder som reduserte innsyn, så da var det greit med kraftig teleobjektiv. 
Ørnulf Lien i Havarivernkomisjonen returnerer fra Dalamot

Jeg avtalte om å dekke ulykka for Scanpix også onsdagen og overnattet ved den fantastiske fossen ved Kinso kraftverk innerst i Husadalen, men bare en km. fra basen til Air Lift. 

1 kommentar:

  1. Virkelig bra innlegg, Jan Kåre. Severdig dramatisk og spennende lesning.

    SvarSlett