søndag 10. juli 2011

Annerledes fototur, dag 1

Forrige mandag gikk jeg på fem dagers fri og hadde to turalternativer; Jæren eller togbygda Flåm. Imidlertid var været noe usikkert, så jeg tok det med ro og lette heller etter en hærfugl på Karmøy seint mandag ettermiddag.
Kl. 20.39 registerte jeg to tapte anrop fra billedbyrået Scanpix.
-Nå har det skjedd noe, var min tanke mens jeg ringte vaktsjeften.
-Kan du dra til Hardanger? Helikopterfirmaet Air Lift i Ullensvang er rammet av en alvorlig ulykke, informerer Jon i andre enden.
Tjue minutter senere sitter jeg i campingbilen med mye fotoutstyr.
- men tok jeg med blitzen?
Jeg har ikke tid å sjekke for Scanpix ønsker bilder "så fort som mulig". Fem personer er visst omkommet.
Klokka 23.15 ankommer jeg Kinsavik og river av et par bilder utenfor heradshuset, før jeg kjører opp i Husadalen der Air Lift har sin base. Jeg finner ingen blitz, men det er fortsatt en smule fotolys på 1600 ISO. Et Sea King lander på basen, men letter ett minutt senere. Kl. 0.30 er tre bilder sendt fra mitt "kjøkken-kontor" i campingbilen og senga er heldigvis bare en halv meter unna.
-Kan du jobbe i morgen også, er siste spørsmål fra Oslo.
Jeg bekrefter dette og sovner temmelig raskt.
Sea King i Husadalen, Ullensvang

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar