tirsdag 3. mai 2011

A blue day


I slutten av april i 2010 skrev jeg bloggen "Gromme gribber og grusomme Grønning". Vi var på fjellet Monfrague i Extremadura og jeg skrev bl.a.:
Jeg har aldri i mine 30 år som fuglekikker sett en trost som henger på seilfluktlignende vinger. Dette fikk altså (John, red anm.) Grønning bilder av. I medlys. Av en blåtrost hann. Aldeles.
Da jeg entret det samme fjellet i dag morges var det jo ingen tvil om at opplevelsen fra i fjor satt vemmelig sterkt i minnet. Jeg hadde først et mikroskopisk håp som økte noen hakk da en blåtrost hann tok en kort sangflukt mens jeg skiftet batteri. Svevevennlige vinder økte gradvis mengden tettpåflyvende gribber. På nytt hørte jeg blåtrostens sang. Nå var jeg klar og fikk flere bilder i relativt fint medlys.

Gleden bruste ikke ubetydelig. Dagen brakte både mange titalls gåsegribber, munkegribber, kafferseiler, alpeseilere, næropplevelse med pirolsang (jeg sto rett under treet) og et par med klippespurv som hekket en halvmeter fra den smale veien som passerer Monfrague-området.
Gåsegribb

Gåsegribb


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar