søndag 22. mai 2011

Ekstrem fare for liten fugl

Kjempen gåsegribb i Monfrague
Monfrague i nordlige Extremadura, Spania er kanskje mest kjent for sine gribber som turister får nærkontakt med på borgen Castillo de Monfrague. Fuglekikkere er muligens mer interessert i iberiaørnen og kafferseileren som til tider kan være lett å observere i området.

I min jakt på blåtrostbilder langs hovedveien i Monfrague, ble jeg oppmerksom på en fotograf som sto ualminnelig nær kjørebanen. Jeg stoppet og så et reir i fjellveggen seks-sju meter fra meg.
-For en plass og legge reir, sa jeg halvhøyt.
Det lå en meter over veg-nivået og utrolige en halv meter fra den hvitstiplede vegmerkingen. Dette var virkelig et høyrisiko-hjem. Biler passerte i underkant av en (1) meter fra reirkanten. Interessen ble ikke mindre da det var den vakre klippespurven som hadde plassert reiret slikt og de fem ungene var snart klare for å forlate reiret.
 -Hvor skulle de ta veien? Reiret lå i en aldeles loddrett fjellvegg så ungene kunne kun havne et sted - i veien. Jeg fikk noen bilder av foreldre som matet og filmet passerende kjøretøy. Dagen etter var jeg tilbake og da var ungene ute av reiret. Det virket svært så dødt. Etter et par minutter kom en av de voksne med mat. Den fløy ned i noen gresstuster som var ca. 20 cm. fra veibanen. Like etter kom den andre med mat. En av ungene hadde kommet seg opp og inn i en kløft. Den fikk mat, men kunne ikke komme seg videre derfra, utenom via veibanen.


Etter mine vurderinger var det bare snakk om tid før ungene lå flate på asfalten. Så derfor flyttet jeg to unger ti meter der de kunne være mer trygge til flyferdighetene var forbedret. En gruppe italienske fuglekikkere så min redningsaksjon og det ble en relativt heftig debatt mellom meg og en av de italienske damene. Det virket som hun hadde den gamle inngrodde oppfatningen at foreldre ville forkaste ungene hvis de kjente menneskelukt i fjærdrakten. Argumentene hennes stilnet fort da foreldrene kort tid etter matet "mine" omplasserte unger. Jeg oppdaget en tredje unge, men måtte dessverre konkludere at to søsken etter all sannsynlighet var bildrept etter bare noen timer utenfor reiret.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar