tirsdag 1. mars 2011

Håndbagasjeblogg


Har du kjent på spenningen når din håndbagasje spekket med fotoutstyr er litt for stor og kanskje litt for tung til å bli godkjent av flyselskapet?
De siste årene har jeg bedrevet en del reisevirksomhet og føler jeg har fått noen erfaringer med å få Think Tanks Airport Security trillekoffert i størrelsen 35,6 x 55,9 x 22.9 cm med inn i cabinen. Om du ikke har denne saken, har du kanskje en ryggsekk e.l. som er ubehagelig stor. Think Tank har tre trillekofferter. Jeg har den største og minste og er svært så fornøyd med de.

Innsjekking:
Det største problemet oppstår som regel her. Det er viktig at du ikke har håndbagasjen med til desken. Hvis flere reiser sammen bør det ikke bli noe problem. Da får du noen av dine medreisende til å passe håndbagasjen. Du har mao ord bare kofferten e.l. til innsjekkingen og du går alene. Så bytter dere evt. etterpå. Da kan det være en fordel å ha gjort internettinnsjekking slik at dere kan koordinere eventuelt seteplasser.
Reiser du alene kan det bli mer komplisert. Personalet kan fort spør om å få se håndbagasjen og kanskje værre, de ber deg sette den på vekta. Her funker følgende:
Har du bilen på flyplassparkeringen lar du håndbagasjen stå i den mens du sjekker inn bagasjen. Vær ute i god tid slik at du kan hente håndbagasjen etterpå. Har du leiebil passer du på å reservere den så lenge at du ikke trenger å levere den før etter innsjekking av bagasjen. Også her er det det viktig med god tid.
Større problemer kan oppstå hvis du ikke kan benytte biltrikset. Tidligere var det oppevaringsbokser også på flyplasser, men disse er fjernet relatert til bombefare. Jeg har spekulert meg grå i håret på hvor håndbagasjen skal være ved innsjekkingen. Det nytter nok ikke å spørre i butikker eller restauranter om de vil passe den, dog jeg har aldri prøvd. Har du gode nerver kan du jo be noen andre i innsjekkingskøen eller andre reisende på flyplassen om å passe håndbagasjen. Dette har ikke jeg våget eller vil nok ikke benytte denne metoden. Så da blir det å plassere håndbagasjen liggende bak kofferten på flyplassens trillevogn slik at den blir forhåpentlig skjult og håpe at de ikke spør om håndbagasje. Min erfaring er at det kan svare seg å sjekke inn hos en mann bak desken. Det virker som kvinner er mer interessert i å se håndbagasjen.
Må innrømme at jeg har tatt en "hvit løgn" og sa nei da jeg ble spurt om jeg hadde noe mer. I Barcelona måtte jeg vise Think Tank-en en gang. De så størrelsen og veide den; 18 kg. Damen godtok mitt argument om at det var dyrt fotoutstyr. I Lisboa gikk øyene trill rundt på KLM-damen da jeg satte trillebagen på vekten. Det tok flere sekunder før hun skjønte at den var tung. Øynene flakket fra de digitale vekt-tallene, via håndbagasjen til meg. Her nyttet det ikke med argumentasjon og jeg måtte betale kr. 55 €, men jeg fikk den med som håndbagasje. Jeg aksepterer selvfølgelig å betale, hun gjorde bare jobben.
Mitt siste triks som jeg har store forhåpninger til er å fake en telefonsamtale når du sjekker inn bagasjen. Du prater i en "død" telefon, leverer pass og bagasje og virker gjerne litt ivrig i telefonen. Da kan det se ut som personalet ikke vil forstyrre og lar være å spørre om håndbagasjen.

Security:
Her er det ytterst sjeldent problemer. De kan be om at du skal åpne, men det skjer aldri noe mer.

Boarding:
Er du bakerst i køen, kan jeg nesten garantere at du ikke får plass til bagen i hattehyllen. Da er alt opptatt og svær bag går som regel ikke under sete på de vanlige flytypene.
Vær langt framme i køen og gå med trillekofferten bak ene låret og ha den på motsatt side av boardingpersonalet. Da blir den litt skjult. Ha eventuelt en jakke slengende over.
Jeg opplevde en annen gang i Barcelona at de sa på høytaleren at det skulle være en ekstra sjekk på håndbagasjen, men det skjedde heldigvis ikke.

I flyet:
Da er du forhåpentligvis kommet trygt innenfor flykroppen. Også her er det lurt å ha trillekoffert på motsatt side av "Welcome-vertinnen". Du er selvfølgelig svært så smilende.
Vær rask med å plassere monsteret i hattehyllen. Eventuelt sjekk om lokket går igjen. Også her virker det som mannlige pursere er mer laidback med stor håndbagasje. I et lite fly på Azorene plasserte en mannlig purser Think Tanken i eget sete med sikkerthetselen rundt. Han reagerte ikke på tyngden selv om grensen hos SATA er seks kg. håndbagasje.
Think Tank-en trygt i hattehyllen på en SATA Airbus 320

Think Tanks webside

Har du gode råd i håndbaggasjelivet, er det god plass i kommentarfeltet under.

6 kommentarer:

  1. Dette var bra det JKN! Jeg gjör mye av det samme selv. Et viktig tips er å fylle lommene med stäsj hvis man tror man får problemer. De har ikke lov til å inkludere töy i håndbagasjevekten. Har du en fotojakke som jeg har (gitzo sin) får jeg lett plass til kamerahus, normalobjektiv, 70-200mm zoom, minnekort, batteri, konverere osv i denne jakken. God og tung, men helt lovlig!

    Et ekstra tips kan kanskje väre å sitte langt frem i flyet for komme seg raskt ut og dermed mer fototid ;)

    SvarSlett
  2. Hehehe! Her var det mange gode tips! Kansje erfaringene med "damene" i insjekkingen er at "damene" har egenerfaring i "tung" håndbagasje...(les:håndvesker med masse stæsj!) :-))

    SvarSlett
  3. Takk for gode tips! Og en god latter innimellom... Via jobben har jeg avtale med både SAS og Widerøe som lar meg drasse mye rart inn i kabinen, men hvis turen går utenlands skal jeg huske dine råd.

    SvarSlett
  4. Hei.
    Artig lesing, men jeg har aldrig hatt behov for noe av de såkalte triks. Har fotosekken på ryggen og datamaskina eller 500 mm i handa. No problem med noen bak skranken.

    Jeg tror heller at dersom det oser av dårlig samvittighet så er det synlig og da kommer bråket. De bak skranken kan lese folk. (Samme som tollere.)

    Kåre

    SvarSlett
  5. Hei Kåre!
    Tror ikke jeg oser dårlig samvittighet, men størrelsen på håndbagasjen er nå det den er.
    Alternativt bruker jeg den minste Think Tank-en, men da er bare 300 mm med.

    SvarSlett
  6. Havnet her etter jakt på tips til min tur til Azorene om et par uker. Artig lesing om kofferttriks. Sist jeg fløy Ryanair(møkkaselskap) til Edinburgh ble jeg opplyst ved innsjekking at vektbegrensingen for innsjekket bagasje var 15 kg (!!?) Og jeg var som vanlig rundt 23 kg. Dette var i påska for et par år siden, og jeg hadde med tunge fjellsko, Gore-tech fjellklær osv. Nødløsningen ble selvsagt å kle på seg sakene. Så godt innpakket og varm vagget jeg inn på flyet med store fjellstøvler(med jerninnlegg). Flyet ble selvsagt ikke lettere av den grunn. Har ikke dårlig samvittighet, ettersom jeg er ganske lightweight.

    SvarSlett