lørdag 5. mars 2011

Flyplassen

Da jeg gikk på Haugesund Sykepleierhøyskole på 1980-tallet hadde vi legendariske Helga Dagsland i sosiologi. Hun hadde ofte et spesielt ansiktsuttrykk da hun myste ut over kullet og bl.a. fortalte om det sosiale systemet med sin noe gammeldagse haugesundsdialekt. Jeg fant fram notatene og der står bl.a.:
-Et sosialt system er utkrystalliserte strukturer som tilsikter bestemte mål. Det består av subsystemer i gjensidig avhengighetsforhold og har systemgrenser. Dette hindrer ikke at systemet påvirkes av andre systemer og påvirker disse.
Kjennetegn: Nærhet, Likhet og komplementaritet
Systembetingelser: Rekruttering, sosialisering og produksjon

Så nevnte Dagsland eksempler på sosiale systemer: Sykehuset, familien, bedriften, fengselet, skipet...

Jeg opplevde "mitt" sosiale system, flyplassen, da jeg forleden var fem dager på Santa Maria, Azorene. Jo, jeg landet på den store rullebanen og fikk leiebilen her, men det var så mye mer. De beste fugleområdene på øya lå på begge sider av flyplassgjerdet, jeg var selvfølgelig på utsiden. Imidlertid var jeg også på terminalområdet flere ganger om dagen. Mest for å benytte det trådløse nettverket, men også for å se på fly samt spise på den veldig gode restauranten "Concorde".

Notater, Birding Azores via WiFi og lunch

Russiske Anatonov 124 fikk tekniske problemer over Atlanteren og måtte lande på vei til Europa

Russiske Anatonov 124 like etter avgang. Svært cargofly


Rutefly til Sao Miguel

Avianca måtte avbryte flyvningen mellom Madrid og Columbia...

...pga. en passasjer som oppførte seg lite bra...

...og noen av de lokale planespottere hang på "gratishaugen".

Kastet av I

Kastet av II

Etter 1,5 time på vei videre til Columbia. En Airbus 330

Om de store flokkene med hvitbrystlo, de tre tobelteloene, tårnfalkene og steinskvetten som til tider holdt seg innenfor flyplassgjerdet var en del av det sosiale systemet kan vel diskuteres, jeg velger å mene at de til en viss grad var det. Hvitbrystloene brukte taxebanen til rasting og de som hekker innenfor gjerdet får en ikke-ubetydelig beskyttelse fra menneskelig aktivitet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar