onsdag 9. mars 2011

Et lite stykke Amerika

Googlet overskriften for å se om den kunne brukes. Joda, Thailand og Norge kom øverst på lista. Lengre ned dukket interessant nok Bjørn Fuldseths blogg fra Cabo da Praia, Terceira, Azorene i november 2009 opp.
-Et lite stykke Amerika
Det var nettopp Bjørn som var min reisekompis i Alaska i fjor.
Imidlertid føler jeg "mitt" Amerika nå i februar, brakkvannsområdet Paul da Praia i byen Praia da Vitoria tre km lengre nord enn Cabo, topper Bjørns bloggarter. Jo, jeg vet at Cabo sannsynligvis er Europas beste spot for amerikanske vadere og jeg hadde fantastiske dager der i september 2010.

Jeg tok et langt døgns avstikker til Terceira på min Santa Maria-tur forleden. Mest for å fylle Azorene-lista med nye arter; gulkronehegre, islom, plystresnipe, grønnstilk, bøffeland ++. De fleste ble krysset av med stor tilfredshet og jeg passerte som første nordmann hundre arter på øygruppen. 25 av disse fra Nord-Amerika.
Ringand hann med vingerist og bøffeland hunn

Da det lange Terceira-døgnet gikk mot slutten satte jeg meg ned ved bredden av Paul da Praia med langlinse og håp i blikket. Den trofaste herodiashegren viste seg på fint hold, men jeg hadde mer lyst på fugler med svømmehud; amerikasothøne, bøffeland, purpurhodeand og tre ringender. Jeg satt to timer i fint medlys, men resultatet var nedslående.
-Ønskeartene sover nok bak holmen der, var min konklusjon.
Innsjekking på flyplassen nærmet seg veldig så jeg flyttet meg på motsatt side av holmen. Med en viss fare for å skremme yankee-ene. Neida. Flere var visst fortsatt langt inne i søvnens verden. De merket meg knapt. I løpet av halvtimen fikk jeg flere brukbare bilder.
Eksklusiv amerikansk trio. Sovende purpurhodeand hann, ringand hann og bøffeland hunn

Amerikasothøne

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar