fredag 18. februar 2011

Yankee-ender

Skjestork i motlys
Hver tolvte uke har jeg en solid langfriperiode fra min nattevaktsjobb. Ti dager "off" gir mulighet til en viss reisevirksomhet. Både i september, november og nå i februar har jeg tatt turen til Azorene. Først til Terceira, så Graciosa og nå til Santa Maria.
Jeg valgte nylig et par dager på hovedøya Sao Miguel før den 14 minutters flyturen til øygruppens sørligste øy. Også "midtvinters" har Azorene noe knask for oss fuglesupportere. Flere WP-kryssere har travet til Terceira de siste par ukene på jakt etter den eksklusive nord-amerikanske gulkronehegre.
Fristet? Jo, men jeg valgte å se fugler i dagslys på Sao Miguel og nok en gang tilfredstiller øygruppen midt i Atlanterhavet.
Det er ingen bombe at Lagoa Furnas og Lagoa Azul på Sao Miguel har noe å bjuda på. Førstnevnte vartet opp med snadderand, skjeand, ringnebbdykker og en sliten skjestork, mens i sistnevnte innsjø lå amerikablesand, 3 blåvingeand, ringand, toppand, 2 bergand samt ringnebbdykker.
Mer overraskende var innholdet i gårdspytten nær Faja da Cima. Pytten er kanskje femti i diameter og ligger som et hull nedenfor gården. 2 amerikablesand, brunnakke, 5 blåvingeand, skjeand, knekkand og bergand må vel karakteriseres som et pent knippe på så få liter vatn.
Skjestork imedlys

Blåvingeende,r Lagoa Azul

Amerikablesand, Lagoa Azul

Faja da Cima

2 amerikablesand, 5 blåvingeand, knekkand og bergand, Faja da Cima

2 kommentarer:

  1. Hei!
    Flotte bilder.
    Likte godt det første i motlys!
    Snakkes!

    mvh Knut Egil

    SvarSlett
  2. Må vera noko spesielt med azorene siden du er der så ofte. Flotte bilder. Gler meg til neste blogg.
    Helsing Olav.

    SvarSlett