søndag 27. februar 2011

Første i WP

Fuglesupportere har mange drømmer, men et par er sannsynligvis ganske vanlige. Nemlig å finne en ny fugleart for Norge eller enda mer ekstremt: Å finne en ny for Western Palearctic, se kart. Jeg er ikke deltakende i noen av "klubbene", men har to andrefunn for Norge.
WP-kart
I fjor høst var jeg to turer til øya Terceira på Azorene. Uvitende om at nettopp der var en gulkronehegre som den første for WP. Fuglen skal visst nok hatt tilhold på moloen i byen Angra do Heroismo siden juli 2010, men det var lokale folk som så en rar fugl som de ikke visste hva var. Så da fuglekikkere fikk se den trodde de først det var en ungfugl av den europeiske natthegren. Bilder ble først publisert i januar 2011.
-Dette er jo en den amerikanske gulkronehegren, var ekspertenes umiddelbare reaksjon.
Gulkronehegre
I høst bestilte jeg tur til øya Santa Maria på Azorene. Avreise var 14. februar 2011. Så da fuglefolk daglig la ut oppdateringer på at hegren var stabil og jeg var på Azorene, ble fristelsen for stor. Det ble et sidesprang til Terceira.
Først var jeg særdeles fornøyd med å få se fuglen og få noen bilder på hold. Jeg viste fuglen til en kanadisk seilbåtsentusiast og han gav meg tilgang på ei flytebrygge der avstanden til hegren var kortere. Stiv kuling genererte dønninger også innenfor moloen og det var ikke så lett å få bilder noe som videoen nederst viser.
Sjefen for havnevesenet ga meg ly i kuling og regn og jeg lovte å sende et par bilder. Dagen etter var jeg virkelig på hugget. Da spurte havnesjefen om jeg var fornøyd.
-Nja, var mitt ærlige svar.
-Jeg skulle jo hatt tilgang på båt for å komme enda nærmere.
-Det fikser jeg, sa han spontant .
Ti minutter senere lå jeg flat i en gammel pram og fyrte løs samtidig som jeg dirigierte styrmannen.
Gulkronehegre
Gulkronehegre eller Yellow-crowned Night Heron hekker i sørøstlige USA og på noen av de karibiske øyene og var kanskje ikke en forventet art i WP. Selv om den er en "natthegre", er den også dagaktiv. På menyen står både krabber, fisk og frosker, men også små skillpadder. Den er betydelig mindre enn gråhegren. I voksen drakt er fuglen svært så vakker og det går jo an rent fotomessig å håpe at den holder seg så lenge i Angra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar