fredag 26. november 2010

De langerhalske øyer

I bukspyttkjertelen ligger de langerhanske øyer, dog ikke så veldig kjent av flertallet i befolkningen vil jeg tro. Helsepersonell og kryssordløsere er nok de som oftes er innom ”øyene”. Fritt oversatt er jeg på de ”langerhalske øyene”, Azorene. Så langt er det nemlig ”lange halser” som dominerer de sjeldne fugleartene på turen til Terceira og Graciosa. Etter noen få minutter skåding ved Paul da Praia fant jeg en gammel kjenning; herodiashegren som var i området på min Terceira-tur i september. Nå fikk jeg også bedre bilder, selv om biotopen ikke var spesielt spenstig.
Her på Graciosa har en egretthegre tilhold bare noen få minutter fra hotellet i Santa Cruz. Egrett av den amerikanske underarten ”egretta”. Torsdag oppdaget jeg ”hele” to storskarv like utenfor byen. De satt lett synlig øverst på en ti-meters holme. Faktisk er denne arten sjeldnere  enn den amerikanske totoppskarven på Azorene. På samme måte er det flere ti-talls funn av egretthegren fra ”den nye verden”, mens det kun er ett funn fra Europa-egretten. Fire-fem silkehegrer får også stor oppmerksomhet i håp om å finne en Egretta thule, et amerikansk søskenbarn av vår silkehegre.
Herodiashegre

Storskarv

Silkehegre

Egretthegre



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar