mandag 6. september 2010

Sengeteppe gjorde susen

Gulbeinsnipe

Det er ikke mange tjern på Terceira. Vatn i vanlig forstand finnes ikke. Derfor er det lett å sjekke de fire-fem som finnes. Kun ett (?) har noe potensiale for trekkfugler, Lagoa Ginjal.
Første dagen jeg sjekket var det tåke så det holdt. Nå de neste tre dagene har sikten vært uendelig. Så derfor har jeg lagt frokosten til tjernet og det har også mettet fuglehungeren.
Fredag observerte jeg en bonapartesnipe og en silkehegre. Lørdag var bonapartesnipa fortsatt på plass, hele tre silkehegrer, 1 gulbeinsnipe og en fantastisk eremittsnipe. I går var det to gulbein pluss eremitten. Dessuten fem bekkasiner, men fotos må sjekkes mer nøyaktig før evt. indianerbekkasin kan claimes. Kjekt når fugler fra nord-amerika dominerer. Det som overrasker en smule er at disse tringaene er svært så lite sky. De reagerer mer på biler som passerer enn om jeg går inn på de på 15-20 meter. Samme erfaring fikk jeg med gulbeinsnipa i steinbruddet i Cabo.

Lagoa Ginjal

Eremittsnipe
Jeg har ellers gått til innkjøp av sengeteppe som brukes til kamuflasjetelt. Jeg satset på at vadefuglene i Cabo var halvtamme og tok ikke med noe kamugreier fra Norge. Der bommet jeg fullstendig. Min erfaring etter noen dager er at de reagerer selv om jeg ligger flat på bakken. Så lørdag ettermiddag kjøpte jeg et brunt sengeteppe til 9,90 € og klippet huller i det. Så i dag betalte det seg ved at fuglene kom tett på. Ut på ettermiddagen hadde fuglene funnet så mye ro i sjel og sinn at jeg kunne fjerne teppet totalt. 
Alaskasnipe 

Bonapartesnipe 

2 kommentarer:

  1. Hei JKN!

    Digger disse fuglene - jeg ER misunnelig! Men bruker du fortsatt Picasa på tur??? Alle bildene er veldig uskarpe... og jeg vet at det er de ikke på orntli! Ta deg råd til et Adobe produkt du også da - vær så snill ;))

    SvarSlett
  2. Christian. Har brukt Picasa grunnet at jeg har mini-PC med på turene.
    Det står ikke på penger, men er redd for at Photoshop vil bli sykt treg på 10-tommeren, men for all del...
    ...Ser poenget ditt og kan jo vurdere å ta med Mac-Booken neste gang

    SvarSlett