onsdag 25. august 2010

Terceira, Azorene 31. aug. - 08. sept. 2010

Det ble litt tankevirksomhet i fjor høst da jeg sjekket kalenderen og fant ut jeg hadde langfri i begynnelsen av september 2010.
-Hvor skal jeg reise da?
Det var flere alternativer, men valget falt på Terceira, Azorene. Den nest største øya på Portugals beste vestkant, har et par fuglelokaliteter som er svært gunstige for amerikanske vadefugler. Jeg konkluderte at tidspunktet burde være i nærheten av det optimale og flybilletter ble bestilt.
Ett eksempel er kanskje nok for å illustrere øyas magneteffekt på yankievadere; 48 bonapartesniper ved Praia da Vitoria 28. august 1990.

Jeg flyr mandag 30. august fra Sola via Amsterdam til Lisboa med KLM. Overnatter der og tar Satas morgenfly direkte til Terceira dagen etter. Leiebil er bestilt og overnatting blir på Recidencial Branco i Praia da Vitoria. Flere fuglesupportere har bodd der og prisen for enkeltrom er bare 15 €.

Terceira er knapt 30 km. lang og ca. 17 km. bred. Det bor i overkant av 60 000 innbyggere og den største byen heter Angra do Heroismo og ligger på sørkysten. I følge guidebøker skal "Angra" være den vakreste byen i øygruppen.

Nå før avreise er det litt usikkert om jeg får tilgang på trådløst nettverk til daglig blogg. Uansett bør jeg vel finne noe, men tør ikke love blogg før seint onsdag 01. september.

Den siste uka er det rapportert om herodiashegre, indianerbekkasin, amerikasandlo og hvitvingesvartterne fra Terceira.
Litt tidlig for langnebbekkasinsnipe (Sao Miguel sept. 2009) primo september, men kan håpe på "kortnebba".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar