søndag 13. juni 2010

Vi flyr høyt i Barrow

Alaska 13. dag
I dag var det merkbart flere fuglesupportere her i Barrow. Svenske, belgiske, engelske og selvfølgelig folk fra USA. Fuglefotografer stimet rundt med lange vadebukser for enkelt og tørt ta seg fram i smeltevannsdammene her. Jeg ble raskt våt på beina og Bjørn og jeg tok en ekstra tur til "supern" og kjøpte støvler. Så er en årsak til ny forkjølelse fjernet. Temperaturen er bare 2-3 grader og det blåser laber bris nordøst. Glad jeg tok med "oppe og nede-stillongs".
Fotomulighetene står nesten i kø. Satser vi på en art, får vi alltid noe på kjøpet. Ofte overflygende vadere eller ender. Så i dag legger jeg ut noen av dagens fluktbilder. Ellers har vi fått bilder av brilleærfugl (godt år for de), praktærfugl, stillehavslom, beringsnipe, brushane (som er bombe her), langnebbekkasinsnipe på 6 meter, båndtrost (kun doku.-bilder) og snøspurv. Mange arter går vi nå rett forbi, for:
-Vi har jo mye bedre bilder av de fra før.
Og fortsatt har vi seks fotodager igjen her.
Sabinemåke


Stjertand hann

Alaskasnipe hann

Kandalo hann i kurtiseflukt

2 kommentarer:

  1. Vadebukser er helt klart en viktig del av fotoutstyret. Vurderer faktisk å oppgradere til tørrdrakt etter hvert også.

    Grattis med brushane! Argumentet fra min forrige kommentar falt litt i fisk nå, føler jeg.

    SvarSlett
  2. Det har vaert et meget bra aar for brushane i Nord-Amerika, noe som faar meg til aa mistenke at arten faktisk hekker uoppdaget aarlig paa kontinentet, paa samme vis dvergmaaka gjorde inntil flere smaakolonier ble funnet i Nord-Kanada.Ingen grunn til at denne vaderen skal opptre saa ofte sporadisk enn alle de andre tallrike Palearktiske vaderne.

    SvarSlett