onsdag 23. juni 2010

Oppsummering Alaskatur

Amerikasandlo, Lowell Point nær Seward
En av mine reisedrømmer er over, Alaska på kryss og tvers. Bjørn Fuldseth og meg var tre uker i USA`s største stat fra Homer i sør til Barrow i nord. Vi var stort sett heldige med været, det var kun de siste par dagene det var sammenhengende regn.
Islom på kloss hold. Wonder Lake
Når vi driver både med naturfoto og fuglekikking, går det definitivt på bekostning av noe. Det blir færre bilder og det blir færre fugler enn om vi kun hadde en av interessene. Uansett eksponerte jeg drøyt 4000 bilder og jeg så 122 fuglearter. Det ble også en rekke pattedyr bl.a. bison, svartbjørn, grizzly-bjørn og ulv.
Purpurhodeand hann, Denali Highway
Prislappen er ikke klar, men vil tro at drøyt 30 000 ble svidd av. Vi kjøpte flybillettene et halv år før turen og det kom på ca. 10 000 inkl. tur-retur Anchorage-Barrow. Vi spekulerte i vinter på å kjøpe dollar da prisen var. kr. 5,60. Det gjorde vi ikke og måtte ta straffen med å betale ca. kr.6,50. Leiebil var særs nyttig, men vi kunne selvfølgelig spart mye på mer enklere overnatting som telt.
Svarthetteparula hann, Denali Highway
Vi bodde for det meste på motell. Imidlertid vil jeg skryte av de to av de tre B&B vi brukte; 7 Gabels i Fairbanks og Soo`s i Seward. Aldeles sanseløst bra. Jeg får mer og mer sansen for B&B og ofte er det betydelig billigere enn de tradisjonelle h(m)otellene. Dessuten er det mer personlig og ofte er det tid til en drøs rundt frokostbordet.
Snøugle flykter fra fotografene, myrsnipa fra ugla, Barrow
Kjøpte en ASUS 10,1 tommer PC i vår for å bruke til surfing og blogging på lengre turer. Liten for å kompensere en allerede smikkfull og tung fotobag. Har brukt Picasa 3 til billedbehandling og er vel ikke helt fornøyd med det. Så nå får jeg vurdere å dra med min 13 tommers MacBook der Photoshop er installert. Vil tro at Photoshop blir litt "tungt" for ASUS-en.
Sabinemåke, Barrow
Avslutningsvis takk til alle som har fulgt Alaskaturen via bloggen og for gode tilbakemeldinger. Det ble nærmere 4000 treff i løpet av de tre ukene.

Takk også til mine sponsorer Stavanger Foto og Natur&Fritid. Som tidligere nevnt besøk gjerne deres websider eller ved et oppmøte i deres butikker i Stavanger og/eller Borhaug, Farsund.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar