onsdag 16. juni 2010

Brillefin

Alaska 16. dag
Flere fotografer fikk søndag og mandag morgen knallbilder av det store trekkplasteret her i Barrow, brilleærfuglen. Nesten lengst inne på Cake-eater Road overnattet noen få par ganske nær veien. Det ble rapportert at det gikk an å gå rolig inn på de uten at de stakk av.

Den første dagen vi var her hadde vi nærmere førti individ, men antallet har gradvis gått ned. Selv om jeg til nå har fått både flukt, ligge- og ståbilder av anda, har det vært på en viss avstand. Lørdag returnerer vi til Anchorage. Derfor måtte jeg øke aktiviteten mot brilleærfuglen.

Brilleærfugl hann
Så i morges var det min tur å forsøke. Ved ankomst kl. 05.30 var det 7-8 fotografer som allerede var på standplass ca 300 meter fra veien. Jeg var i sterk tvil om jeg skulle joine gruppen med faren for et tragisk utfall; at jeg skremte brilleærfugl-paret som lå der til palings. Fra en vinkel gikk an å bruke fotografene som skjul, endene ville tvilsomt se meg.
Fin svak morgensol, en tynn nylagt ishinne på småpyttene og en "once in a lifetime"-fugl. Jeg klarte selvfølgelig ikke å holde meg.

Brilleærfugl hunn
Jeg kom ned uten at hverken fuglene eller fotografene merket meg og var rask ned i liggestilling med stativet i spagat. Juvelene var ca. 25-30 meter fra meg, sovende. De andre fotografene satt med vadebukser, mens jeg kjente tundraen gradvis trekke inn i buksene. Jeg fikk tatt bilder så det holdt, men vi savnet svømmebilder. Selv med god bekledning, var det tydelig at flere frøs spesielt på hendene. Noen mente de ikke ville klare å trykke på utløserknappen. Derfor ble det litt bevegelser blandt de andre og fuglene flyttes seg gradvis bakover, før de tok til vingene.
Jeg hadde visst vært anonym. En av fotografene ble særdeles overrasket da han så et ukjent medlem i "menigheten". Men det var overhode ingen tegn til sure miner. Og det var definitivt de som resulterte at fuglene stakk.

Nedenfor er en kort video av brilleærfugl-hannen. Kanskje jeg ikke skulle filmet likevel da. De bildene hadde det garantert blitt liv i. Tilbakemeldinger på videosnuttene er at noen ikke får de fram. I så fall må det være en plug-in som muligens mangler på disse sin PC.


4 kommentarer:

  1. Meget imponerende Jan Kaare! Hvilken opplevelse!!

    SvarSlett
  2. utrolig kult, skulle gjerne vært der ja! satser på knallforedrag til høsten :)) gratulerer og stå på!

    SvarSlett
  3. Imponerende, kjempe å følge bloggen, flotte bilder, god tur videre.

    SvarSlett