tirsdag 4. mai 2010

Oppsumering Extremadura-turen

Her blomstret det meste. Nær Serrejon i NØ-Extremadura

Kjørte til våtmarksområdet mellom Sausedilla og Almaraz i nordøstre Extremadura i dag morges. Det er utvilsom den beste biotopen på vannfugler i "fylket". Her hekker det flere hegrearter og flere kjerrsangere. Dessuten sultanhøne. Fire-fem "skjulebuer" er satt opp og det var fuglekikkere i de fleste jeg frekventerte, flest hollendere. At et kjernekraftverk var i den sørlige enden, gav en viss bismak til området.
Observerte bl.a. flere dvergrørdrummer, en sumpsanger sang livlig og det var minst en stor koloni med ku- og purpurhegrer. Videre hørte jeg minst fem cettisangere.

Noen timer senere var jeg på vei vestover mot Monfrague og fikk med en keiserørn ved Embalse Torrejon. Var innom de vanlige fugleplassene i Monfrague, men kraftig vind gav rask retrett til hostalet i Santa Marta.


Våtmarksområde og kjernekraftverk. Almaraz i NØ-Extremadura


Purpurhegre. Nær Almaraz i NØ-Extremadura


"Utbrendt" kuhegre. Nær Almaraz i NØ-Extremadura

I morgen vender jeg nesa hjemover.

Oppsummert nevnes at jeg har observert 103 fuglearter på elleve skådedager. Jeg har prioritert foto framfor artsmangfold. Derfor er tallet så lavt. I denne perioden har jeg ikke sett antydning til regn og temperaturen har unntatt de to siste dagene, vært rundt 25 grader. Har tatt ca. 1500 bilder med Canon EOS 7D og Canon G11. I tillegg har jeg hatt Canon EOS1D Mark III som backup. Alle kamerahusene er selvfølgelig handlet hos Stavanger Foto i sentrum av Stavanger.

2 kommentarer:

  1. Kanonbra blogg Jan Kåre!

    Kjekt å følge med på turene dine!

    SvarSlett
  2. Det er bare å si takk for turen...kjempe bilder..

    SvarSlett