lørdag 1. mai 2010

Fugl, ost og tragedie

2/3 av dagen var glimrende. Siste tredjedel var utrolig nok en forventet tragedie og værre enn jeg hadde tenkt. Nei, leiebilen går fint, fotoutstyret fungerer perfekt og jeg ligger ikke på sykehus.

Satset litt nord for Santa Marta og fikk nærkontakt med en stortrappe-hann, men bare fra bilen i 50 km/t. Den satt kun femten meter fra veien. Da jeg fikk snudd og seig innpå, fløy den nesten som forventet både over haug og hammer. Fikk noen flere enghauk, skjæregjøk- og storkebilder i løpet av de tre timene jeg var i området.

Byen Trujillo byr på ostefestival i helgen og jeg var klar for et avbrekk med mat og kultur. Tusenvis av folk trykket seg i inn på Plaza Mayor. Arrangøren solgte bonger til seks smaksprøver for tre €. Jeg kjøpte to bonger og fikk dermed smake et utvalg oster. De fleste var ikke etter min smak, men noen ble absolutt godkjent av smaksløkene.

Trujillo hadde også tyrefekting i dag og jeg var i sterk tvil om jeg skulle betale meg inn på noe slikt, men jeg gjorde det. Satt i to timer og så på tragiske tradisjoner som heldigvis er på vikende front. Da orket jeg ikke mer. Tanken var å dokumentere elendigheten og det fikk jeg gjort. Flere "fylker" i Spania har nå forbudt "driten". Gledelig var at bare 1/3 av tribunene var besatt og at mange som satt der snart var kisteklare.

Stork


Skal det være litt ost?


Dette ble visst også definert som ost. Smakte ikke på denne.


Håper tyrefekting blir blåst ut i hans generasjon (har ikke orket å se andre bilder)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar