tirsdag 11. mai 2010

Frossent jubileum

På retur fra Spania i forrige uke ble det gjort en halv dags satsing med håp om å få se åtselgribb som hadde tilhold på sørlige Jæren. Det hadde negativt utfall, men så noen dager senere ble den gjenfunnet i sentrale Bjerkreim. Etter fire nattevakter var jeg klar for ny satsing på "Spania-arten" og denne gangen var det helklaff. Jeg fikk den teleskop-servert av Stein Folkedal, Jan Petter Leidland og Øyvind Slyk. Gribben satt for det meste i ei fjellside, men tok en liten "svingom" og jeg fikk noen fluktbilder dog på hold.
Åtselgribb i kveldsol, Oremoen i Bjerkreim

Stort med et nytt kryss, men nesten like stort var min 500. natt i campingbilen. Jeg har aldri frosset under dyna i bilen, men det kan ofte være kaldt å stå opp. I midten av mai forventer en ikke frosne bilruter, men det var tilfelle i dag morges. Da er taktikken og varme klærne et kvarter under dyna før de blir tredd på i rekordfart. Termometeret viste minus 2,7 ute og minus 1 inne, men det steg "raskt" til 0.


Morgenstemning ved Oremoen, Bjerkreim. I fjellsida bak satt åtselgribben mye


100. natt: 02. oktober 2003 Nordvik, Utsira
200. natt: 17. september 2005 Nordvik, Utsira
300. natt: 29. mai 2007 Gårakdakvatn, Porsanger i Finnmark
400. natt: 29. juni 2008 Søylandsvatn, Hå
500. natt: 10. mai 2010 Oremoen, Bjerkreim

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar