mandag 3. mai 2010

Farger og skinke i stillongs-vær

Det er rapportert fra flere sikre kilder at den tragiske mai-nordavinden har okkupert Norge også i år. I dag har vi merket dette også her i sørvest-Spania med nordlig liten kuling og ""bare" 10-11 grader på morgen. Temperaturen steg til kanskje 16 grader og vinden løyet noe, men det var surt.

Derfor passet det greit at jeg hadde planlagt å returnere til sandhaugene med fyrverkeri-fuglene vest for Caceres. Det var liksom ikke fristende å være ute og jeg satt/lå i bilen store deler av dagen. Selv om det ikke blir de store naturopplevelsene i en Seat Ibiza, gir det ganske gode resultater fotomessig. Fuglene reagerer normalt betydelig mindre på en bil enn et menneske.
Blåråke. En del av bakgrunnen her var mørk. -1 i eksponering


Botanikkinteressert blåråke?

Midt på dagen kjørte jeg til Caceres og handla saftig lunch bestående av baguetter, Jamon Iberico (røykt skinke fra Extremadura) til den nette sum av 74 kr. for en hekto, jordbær, muffens, frukt og juice. Skinka har veldig mye smak fordi grisene furasjerer bl.a på eikenøtter i skogene her. Jeg ble ikke fan og smaken er for ekstrem for meg.
Bieter med nyfanget insekt


På insektjakt i kuling


5 sekunders film
video

Skulle filme bieter, men ble litt overrasket.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar