fredag 21. mai 2010

Alaska 30. mai til 20. juni 2010


Hvis vi ikke blir stoppet av askeskyer eller annen terrorisme, lander Bjørn Fuldseth fra Stjørdal og jeg på Anchorage International Airport søndag 30. mai kl. 20 (lokaltid).
Før det skal vi mellomlande i Amsterdam og Minneapolis.

I 2005 var det meningen at jeg skulle bli med naturfotografene Stig Frode Olsen, Roy Mangersnes og Tore Jan Salte til USA største stat. Den gang måtte jeg kansellere grunnet min mors dårlige helse. I etterkant har deres tur og bilder gjort et visst inntrykk på meg.

Bjørn og meg har snakket om Alaska i flere år og i desember i fjor handlet vi flybilletter til Anchorage. I tillegg billett til Barrow, Alaska og USA sin nordligste by. Vi kjøpte på et tidspunkt da KLM hadde en smule rabatterte turer.

De første ti dagene farter vi rundt Anchorage. Ytterpunktene blir forhåpentligvis øya Kodiak i sør og Yukon-elva nord for byen Fairbanks.

10. juni flyr vi til Barrow med Alaskien Airways og har booket rom på Hotel King Eider. På den tiden går forhåpentligvis isen opp på alle tjerna og småpyttene som peprer området. Da bør det være ganske intens aktivitet i de nyankomne fuglene. Arter vi kan håpe på er snøugle og brilleærfugl i tillegg til en rekke andre vann- og vadefugler. Dessuten er det visse muligheter for isbjørn.
Vi returnerer til Anchorage 19. juni og flyr hjem dagen etter.

Daglig blogg er målet, så vi satser litt ekstra på å finne overnattingsteder med WLAN. I og med at Alaska ligger ni timer lengre vest enn Norge, vil det sannsynligvis ligge fersk blogg klar til morgenkaffien.

1 kommentar:

  1. Hei.

    Denne turen er jeg no ikke den eneste som misunner deg. Ser frem til reisebrev.

    God tur!!!!
    Kåre

    SvarSlett