søndag 25. april 2010

Over asken til Spania

Jeg var egentlig innstilt på at Extremaduraturen lett kunne gå i (v)asken, men da KLM-flyet landet på Sola lørdag morgen, var jeg særdeles optimistisk. Et par timer senere var flyet på vei mot Amsterdam og marsjhøyden var på hele 40000 fot, eller rundt 12200 moh. Selvfølgelig grunnet vulkanen på "Askeland". I Madrid sto leiebilen klar og så var det to timers kjøring på motorveien til Santa Marta, som ligger vest for Trujillo i Extremadura. Ankom hostalet kl. 19.45 og var temmelig raskt i seng. Hostalet ligger midt i Plaza Major (åpen plass midt i sentrum) og det var sang til langt på natt, men jeg sov tungt i åtte timer.


Enghauk hann


Enghauk hann


Kalanderlerke


Kornspurv


Etter en enkel frokost var det rett ut. Tre kg. ris ble fylt i beanbagen og jeg var klar for fotos både fra bilvinduet og med Gitzo-stativet. Skyfritt og en svak bris gav en fantastisk morgen og kveld. Midt på dagen ble aktiviteten redusert da fotolyset var fra feil vinkel.
De kanskje mest interessante artene på loggen er keiserørn, haukørn, stortrappe, småtrappe, kirkeugle, bieter og blåskjære. Enkelte steder er kalanderlerke, topplerke og kornspurv veldig vanlige, spesielt sistnevnte art.

Jeg var ikke langt unna for å gå tom for bensin i kveld, men klarte å ro meg i land. Årsaken var selvfølgelig at jeg ikke hadde fyllt i dag, men også at jeg havna på en 2,3 mil vei som må betegnes som noe av det dårligste i hele Spania. Aldri mer, selv om jeg så dagens eneste stortrappe og hadde kirkeugle på fem meter. Ingen bilder av ugla fordi den ble skremt av to enghauk-hanner like før jeg hadde den i fokus.

Det er lengre lyst enn forventet, så bloggen blir nok ikke lagt ut før kl. 23.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar