fredag 30. april 2010

Gjøk over gjøk

Vi var ute av hostalet allerede kl. 6.00 og kjørte til La Serena, et steppeområdet i sørøstre Extremadura. Meningen var å bevege seg rundt på småveier, men vi fant ikke helt fram for å si det enkelt. Det virket som en revidert guidebok har kuttet ut veibeskrivelsen til noen av stedene. Likevel var det en del fugl og veldig "öppna landskap". Vi fikk fort både svartbuksandhøner og brakksvaler. Midt på dagen la John og Rune veien mot sør igjen for å fly hjem lørdag, så nå holder jeg fortet selv igjen. På returen til Santa Marta fikk jeg bilder både av kirkeugler og blåråke. Likevel ble "dagens" bare noen kilometer fra hostalet jeg bor på. Det er ikke alltid at "langt vekke" gir største opplevelser. Jo, jeg vet jeg er i Spania.
La Serena. Så langt øye rekker og litt til.

Jeg har lagt merke til skjæregjøkene litt sør for Santa Marta i flere dager, men ikke fått bilder. Hver gang jeg ser i en skjæregjøk i sør-Europa, mimrer jeg 25. april 1993. Dagen da jeg oppdaget en hann enghauk på Utsira og Atle Grimsby kom heseblesende syklende og fortalte om hans nylige oppdagelse av skjæregjøk ved Merkeskogen. Løpingen, tungpusten, men gleden da vi fikk se den. Senere har det blitt en sliter for mange fuglekikkere i Norge.

Så fikk jeg altså skjæregjøkbilder i "bøtter og spann" i kveld. Den halvtimen 30. april 2010 vil også sitte i minne en stund.

Kveldstrøtt? (sliter med ballansen)


Kveldsmat


Kveldskos

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar