tirsdag 13. april 2010

497...

...overnattinger i campingbilen siden jeg kjøpte den i april 2002. Vil gjerne sitere de sakrale kretser med
Du verden for en velsignelse.

Før jeg fikk vognkortet registrert i mitt navn, var jeg temmelig usikker på hvor mye jeg ville bruke den. Min første tur gikk til Kvitsøy. Siden har det mildt sagt gått "slag i slag" med flere reiser til Færøyene og Øland. Videre har jeg vært to ganger på Island og i Finnmark samt enkeltturer til Gotland og Bornholm. Ja, og så en haug overnattinger på Hardangervidda, Utsira, Jæren og Lista. Jeg har til og med 4-5 netter i gården i Haugesund midtsommers. Det har vært de kveldene som har vært ulevelige innendørs med 28 grader på soverommet. Da har campingbilen som har stått i skyggen i flere timer før leggetid, hatt "behagelige" 21 grader.
I 2002 hadde jeg "kun" 39 overnattinger, mens toppåret til nå var i 2007 med hele 81. Da var jeg bl.a. en måned på vift til Finnmark i mai/juni.
Den tidligste overnattingen er 22. februar (2003), mens den seneste er 14. november (2008). Jeg har kjørt den totalt 72 000 km på disse åtte årene. Selv om den ikke er spesielt vakker, gjør den mer enn nytten.

Mandag ettermiddag dro jeg på årets første tur med campingbilen, noe senere enn normalt. Som oftest går den første turen til Utsira for å sjekke om trekkfuglene er i rute, også i år. Så døgnet siden ankomst her har gitt noen årsarter; jernspurv, svartrødstjert, ringtrost, løvsanger og lappspurv. Den kalde vinteren merkes ikke så mye på trekkfuglene, men det er lett å merke at gjerdesmetten har hatt en tøff periode. Flere av vårblomstrene er betydelig senere relatert til snø og kulde. Så når hestehoven først er i blomst nå på Utsira, er det ca. 1,5 måned senere enn normalt.
Hestehov og vindmølle, Tranheim på Utsira

Jeg har sagt det nesten til det kjedsommelige til folket:
Kjøp campingbil!
Men det ser ikke ut som mitt budskap har vært pågående nok. Kanskje denne epistelen kan hjelpe.
Og nå er det bare et par timer til jeg er i gang med min 498. overnatting i Mazdaen som jeg betalte kr. 40 000 for.

Takk for handelen Olav Lepsøe!

2 kommentarer:

  1. Velkommen ut til Utsira Jan Kåre!

    Slenger på et mimrebilde fra en seimiddag i campingbilen i mai 2009 http://www.flickr.com/photos/17853411@N00/3566489322/
    Alle ungene på Utsira sier bare 'Han fuglamannen i den blå bilen'

    SvarSlett
  2. artig innlegg JKN!

    Men jeg kommer nok ikke til å slenge meg på campingbiltrenden med det første... er både for lang og for utpreget luksusdyr til å klare det der.. :)

    SvarSlett