søndag 21. mars 2010

Triste og Lleida? Nei, da!

Da jeg kjørte gjennom landsbyen Triste i formiddag, sa headingen seg selv. På haugesundsk heter det "E`du triste?" når en person ser deppa ut. Lleida er en større by 15 mil herfra.
Når jeg nok en dag konstanterte at det meldte regnet ikke kom, dro jeg opp til klosteret "San Juan de la Pena" et par mil sør for Jaca. Her var det flere turarter ved klosteret og i furuskogen rundt. Fikk ganske fort en halvmega art; sitronirisk. Dessuten var det flere svartspetter, syngende trelerke og et par kortklotrekrypere. Pulsen steg betydelig da jeg ser en fugl på en mur. Nå da? Nei,da. Ingen Tichodroma muraria. Av alle fugler, en grankorsnebb som klatra på en mursteinsmur.
Ung grankorsnebb
Kjørte videre til Riglos og kirken der. Taktikken var å prøve to sakrale bygninger på en dag. Kanskje det ville glede høyere makter og velsigne en nordboer med en murkryper. Sjekket kirkeveggene kjapt og gikk på stiene rundt "Los Mallos". Mottar en SMS fra fuglekikker Even Mjåland fra Sandnes om jeg får noen murkryper og svarer at "det ser ikke slik ut". Jeg setter kamera i posisjon i håp om å få shots av vinsanger, hekkspurv m.fl. Samtidig som jeg ser kirkeveggen. 
Kirken og "Los Mallos" i Riglos
Sløver med å se på fjellklatrerne i vertikalen. Blir obs på noe lite som beveger seg i fjellveggen ca. hundre meter borte. Nå da? Ja, da! Der er sliteren. Drar av et par doku-bilder og går raskt mot fuglen. Murkryperen beveger seg på små flater, finner mange insekter og det blir bilder på ca. tjue meter. Dårlig lys gav ikke hyperskarpe eksponeringer. Det som imidlertid gav størst inntrykk var flukten. Sanseløs! Som en blanding av hærfugl og sommerfugl. Aldri sett på maken. Jeg konkluderer at kloster/kirke-taktikken fungerte.
Mens jeg koser meg storveis, hører jeg et sus og to sekunder senere dundrer en håndballstor stein i bakken noen få titalls meter unna meg. I og med at steinen kom fra oven, minst 200 meter over meg, er det vel ikke å undres at jeg spekulerte om "de der oppe" ikke var helt fornøyd med mine søndagssyssler likevel.
Murkryper på tjue meter

2 kommentarer:

  1. Artig å lese bloggen din hver kveld. Det får meg til å krible i beina og reise nedover. Skulle gjerne likt og sett Murkryper jeg og,eneste jeg mangler av de godbitene du har sett der nede:)

    SvarSlett
  2. Elsker blogger som forteller en historie ved siden av historien i bildet! Kjekt å følge deg!

    MVH LIne

    SvarSlett