onsdag 24. mars 2010

Traff gamle kjente

Håpet var flere lammegribb-bilder i dag og jeg dro opp til klosteret San Juan de la Pena da jeg fant ut at formen var tilfredstillende. Ble møtt av en fin hærfugl da jeg hadde parkert bilen og gikk til utsiktstedet der gribbene kan passere på kloss hold. Sto der et par timer og observerte bare en håndfull, ca 10 gåsegribb og 2 åtselgribb. Dessuten passerte en lammegribb hundre meter under meg, men oppdaget den for seint til fotos. Konkluderte relativt raskt at dette ikke var den store dagen for langvingede rovfugler. På vei tilbake til klosteret traff jeg på en flokk kjente. Bare 60-70 meter fra stedet der jeg og fire engelskmenn møtte dem i forgårs. Da kom gjengen på rekke og rad i heller sedat tempo, 22 i tallet.
Da jeg gjorde den ene engelskmannen oppmerksom på "toget" trodde han det var en smal liten orm.
Nei, det er larver.
Jeg har sett fenomenet på Øland, mens engelskmennene som helst var passert pensjonistgrensa, hadde aldri sett fenomenet før. Imidlertid hadde de en teori som virket veldig fornuftig. Larvetypen agerer tog for at fuglene skal tro det er en orm som kryper på bakken.
I forgårs gikk de fint på linje, mens i dag var det mer kaos spesielt i de bakre rekker. I dag var de imidlertid øket til 29 og jobbet intenst med å passere et hinder. Det var 4-5 på sidelinjen som presset og sikkert argumenterte for at
Nei, nå er det jammen min tur inn i rekka.
Jeg fulgte med dem i minst en halvtime. De hadde da beveget seg ca. 30 cm framover. Om det var samme flokken (pluss sju) som mandag, er ikke så godt å si, men strategiske var de. Dessuten sjarmerende.

På relativ fin rekke
Fullt kaos

Dette er siste dagen for Pyreneene-bloggen. Takk til dere som har fulgt meg på turen og takk for tilbakemeldinger. Kommer med en oppsummerings-blogg i løpet av kommende helg.

2 kommentarer:

  1. Hei.
    Kanon å følge turen din. Flotte bilder...

    hilsen Magnus

    SvarSlett
  2. Takk for at du deler med oss Jan Kåre, og god tur hjem. To svartrygg og en alba på Utsira i dag.

    SvarSlett