onsdag 17. mars 2010

Ikke ekko fra Hecho

Etter å ha blitt innestengt i vaskehallen til Shell på Sola, takket Viggo Ree for mottatt SMS om at Pyrineene skrives Pyreneene, klart å lirke inn min overdimensjonerte Think Tank-trillebag i hattehyllen i det heller lille Cityhopper-flyet til KLM, frekventert Schippol i Amsterdam og konstantert at det var snø på høydene rundt Barcelona, var jeg på motorveien i vestlig retning  i nordøstre Spania. Kjøreturen Barcelona til Jaca tok ca. 3,5 time. Vel ankommet "min" by kl. 20.30, hjalp GPS-en meg siste biten med veien til hotellet.
Dro til Hecho Valley i dag morges og ble der resten av dagen. Dette er en av dalene som det er "lett" å finne lammegribb og murkryper. Jo, jeg kom greit fram til tunellområdet "Djevel-munnen" der begge artene er sett mange ganger. En kilometer opp i dalen var det svære isblokker i veien og det var bare å gjøre retrett. Sjekket bergveggene rundt tunellen 3-4 ganger i løpet av dagen, men ingen murkryper. Blandt mange ti-talls gåsegribber, så jeg en lammegribb i noen få sekunder før den seilte bak et fjell. Ellers var det en rekke fine arter, bl.a. hærfugl, flere rødtoppfuglekonge, 2 hekkspurv, 3 fossekall, en rekke meisearter, en håndfull glenter og flere flokker med alpekråker, over 100 totalt. 
Ut på ettermiddagen hadde sola og god temperatur smeltet isblokkene i veien og det gikk an å kjøre mange km. innover i dalen. Furutrær forsvant og dalen åpnet seg i østlig retning. Her var et par seterlignende fjøs og naturen var fantastisk med snødekte fjelltopper. Fjellene på nordsiden av dalen hører til Frankrike og strekker seg opp til ca. 2500 meter. Observerte mange gule blomster oppe i lia og da jeg sjekket var det små ville påskeliljer. Ellers var det en god del svartrødstjert, en blåstrupe hann og et par med svartstruper.

"Selvfølgelig" har jeg ikke kortleser som er kompatibel med Asus Eee-en. Derfor blir det dessverre ikke bilder av fugler før jeg evt. klarer å fikse en USB-basert sak. Uansett fikk jeg greie bilder av rødtoppfuglekonge og glente i flukt.

1 kommentar:

  1. Godt å se at du er kommet på plass. Men har du ikke en liten usb-kabel da som du kan stappe direkte i kameraet? Da trenger du ikke usb-leser. Vi venter på fuglebilder ;-)

    SvarSlett