fredag 19. mars 2010

Feil "krypere" i Riglos

Forskjellige turrapporter og guidebøker anbefaler fuglekikkere og andre å besøke Riglos. Den lille landsbyen ligger ca. 50 km. fra Jaca i sørvestlig retning. For fuglekikkere nok et sted å besøke med håp om å få den ettertraktede murkryperen i kikkerten. I tillegg andre spennende arter som alpejernspurv, svartsteinskvett, blåtrost, vinsanger m.fl. For turister og fjellklatrere er det de fantastiske fjellformasjonene "Los Mallos" som faktisk ligger mindre enn et steinkast fra husene.
Riglos med "Los Mallos" like bak
Stemplet inn på parkeringsplassen der allerede kl. 7.35, spiste en lett frokost og gikk med målretta steg mot den lille kirken der murkryperen ofte blir sett tidlig i sesongen. Sjeldent har jeg vel sett så mye grå kirkevegger i løpet av en formiddag. Andre turister tenkte nok at "han der er mer enn normalt sakralt interessert". De skulle bare visst. Var kirkeveggene grå, var jeg det samme. Ingen murkryper, men det var absolutt mer å observere.
Åtselgribb ved Los Mallos
Gikk rundt i Riglos i flere timer og så bl.a. med stor interesse på alle fjellklatrerne som ilte mot foten av "Los Mallos". For så i løpet av et par timer komme seg langt oppover på "tommelen". At en rekke fuglearter har blitt fortrengt fra området er den negative siden av attraksjonen.  Jeg ville heller observert andre individ som krøp på vertikale vegger. Om jeg ikke ble velsignet med murkryper fikk jeg likevel flere fine arter. Vandrefalk i et megastup, ringtrost, et par vinsangere, steinspurv og klippespurv. Fikk også et greit bilde av voksen åtselgribb som hang lavt før fjellklatrerne inntok fjellet..
Høyt hang de, men sure er nok fuglene som har mistet hekkeplassene
I området er mandeltreblomstringen i full gang. Jeg har aldri sett så høy tetthet med blomst på trær tidligere. Det var nesten umulig å se greinene på enkelte trær i Riglos
Mandeltregrein i Riglos

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar